Hurtig genopstand fra asken – uden at miste medarbejdere

Da Poca Glasfibers fabrik brændte ned i 2017, der spillede forsikringsselskabet Tryg en stor rolle for at få virksomheden hurtigt på fode igen. Plastindustrien har for nylig offentliggjort, at Tryg er brancheforeningens nye forsikringspartner.

Del:

I april 2017 befandt POCA Glasfiber, der producer både og glasfiber produkter til et bredt udvalg af brancher, sig pludselig i en producents største mareridt: Fabrikken i Hedensted var brændt ned til grunden. Desværre var branden altomfattende.

Men hvis man skal tage de positive briller på, så var der heldigvis kun sket materielle skader. Desværre gik, forme, skabeloner mv tabt. Et par udstillingsmodeller var alt, der nåede at blive reddet ud fra den brændende bygning.

– Allerede dagen efter afholdte POCA Glasfiber og Tryg et stormøde, hvor der grundigt blev drøftet, hvordan virksomheden bedst muligt kunne kommer i gang igen. I den efterfølgende tid var der tæt kontakt med Tryg’s kontaktpersoner. Det var godt at mærke, at vi var i et forsikringsselskab der var store nok til at rumme os, fortæller Erik Marker, adm. direktør i POCA Glasfiber.

LÆS OGSÅ: Plastindustriens medlemmer får gavn af nyt forsikringssamarbejde med Tryg

Rådgivning i hele processen

Det var dog ikke kun ift. økonomien, at Tryg rykkede ud med hurtig støtte. Hos POCA Glasfiber mærkede de en fælles interesse med Tryg for at komme hurtigt i gang igen, men på den rigtige måde.

Den 3. april 2017 nedbrændte POCA – dagen efter begyndte arbejdet med at genopbygge virksomheden.

Allerede et halvt år efter branden, kunne POCA Glasfiber genopstarte produktionen i midlertidig lejede bygninger. Alt imens opførelsen af deres nye fabrik var i gang. Også her kunne Tryg være behjælpelige, hvor der blev stillet byggerådgivere til rådighed, der skulle hjælpe med at POCA’s nye fabrik, blev bygget efter gældende regler og godkendelser.

POCA fik erstattet både løsøre og driftstab, mens bygningens ejer fik værdien af denne erstattet.

– Vedr. driftstab er det utrolig vigtigt, at være opmærksom på, hvor mange måneder man er forsikret for hvis uheldet skulle være ude. Det lærte vi på den hårde måde, da et år går meget hurtigt, når pludseligt alt er væk, og man skal starte op igen, siger Erik Marker, adm. direktør i POCA Glasfiber.

Vigtigt at holde tæt kontakt med assurandøren

I juni 2018 blot 14 måneder efter ulykken kan virksomheden så flytte ind i deres spritnye lokaler, der dækker over produktion, kontorer, personale afdeling og en udstilling. Det er med deres egne trofaste medarbejdere, der har kæmpet hårdt sammen ledelsen og Tryg om at få virksomheden til at genopstå fra asken som en ren fugl føniks.

På baggrund af deres oplevelser i POCA Glasfiber, vil Erik Marker råde andre selvstændige til at prioritere deres årlige møder med assurandøren. Og arbejder man med forme/skabeloner, bør man være særligt opmærksom på, hvordan disse kan holdes sikre, hvis uheldet skulle være ude.

Med erfaringerne efter branden fortæller Erik Marker, adm. direktør i POCA Glasfiber:

– Det var en hård omgang, hvor arbejdsopgaverne stod i kø. Men vi er glade for at være forsikrede et sted, der kan magte den størrelse – vi har – uden problemer.