I april besøgte Plastindustrien og en række medlemsvirksomheder den store DSE-karrieremesse på DTU. Budskabet om en plastfremtid vakte stor interesse hos de ingeniørstuderende.
Den 5. og 6. april løb DSE-messen af stabelen – Danmarks største job- og karrieremesse på Danmarks Tekniske Universitet (DTU) i Lyngby. Her deltog op mod 10.000 studerende og nyuddannede samt 140 virksomheder og organisation.
Plastindustrien deltog begge dage med seks virksomheder fra plastbranchen. Formålet var at skabe opmærksomhed om ingeniørernes fremtidsmuligheder inden for branchen – bl.a. gennem Bliv Plastingeniør-kampagnen.
Det var et budskab, der tiltrak stor opmærksomhed fra de studerende og nyuddannede. Således var Plastindustrien og de seks virksomheder i dialog med mellem 300 og 400 studerende i løbet af de to dage.
Lover godt for fremtiden
Plastindustriens kommunikationschef, Asbjørn Lindsø, er yderst tilfreds efter messen.
– Vi oplevede en enormt stor interesse og nysgerrighed fra de unge på messen. Både i forhold til det plastfaglige omkring, hvad materialerne kan, og i forhold til det mere karriereorienterede – hvilke jobs vi har, hvilke typer af ingeniører, vi søger osv., siger Asbjørn Lindsø, der derfor glæder sig over fremtidsperspektivet.
– Det lover rigtig godt for vores videre kampagneindsats, fortsætter kommunikationschefen.
– Deltager gerne igen
Thermo Fisher Scientific var en af de virksomheder, som viste flaget på DSE-messen. Hos dem var konklusionen klar efter de to dages dialog med de unge mennesker.
– At være med Plastindustrien på DSE-messen har helt igennem været en positiv og givtig oplevelse, og det er afgjort noget, vi gerne deltager i igen til næste år, siger Heidi Lund-Nielsen, Senior Recruiter hos Thermo Fisher Scientific, og fortsætter.
– Det har været en unik mulighed for at kunne præsentere vores virksomhed og komme i kontakt med de unge studerende og nyuddannede, og derigennem få et rigtig godt indblik i, hvad der driver og motiverer dem.
Bygger bro mellem studie og erhvervsliv
Asbjørn Lindsø er ikke i tvivl om, at DSE-messen og lignende initiativer er et oplagt sted at bygge bro mellem studerende og plastvirksomheder.
– Der er enorm stor rift omkring de dygtige ingeniører lige nu. Det betyder, at hvis vi som branche skal sikre, at de unge vælger netop os og vores virksomheder, så skal vi være derude og vise dem helt konkret, hvad vi kan tilbyde dem. Det er DSE-messen et helt oplagt sted at gøre, mener Asbjørn Lindsø.
Den netværksskabende værdi kan Heidi Lund-Nielsen og Thermo Fisher Scientific skrive under på. Virksomheden talte således med flere studerende, som meget vel kunne blive kommende medarbejdere.
Vi har allerede fået flere meget engagerede henvendelser omkring afhandlinger og praktikpladser fra egnede kandidater som følge af vores to dage på DSE, og vi håber på snart, at kunne indgå et samarbejde til fordel for både dem og Thermo Fisher Scientific.
– Heidi Lund-Nielsen, Senior Recruiter, Thermo Fisher Scientific
Synlighed vejen frem
Også hos HBN Teknik ser man positivt på DSE-messen. Det er en oplagt mulighed for at vise, hvad virksomhederne har at tilbyde de dygtige unge ingeniører.
– For HBN Teknik er det afgørende, at de unge, dygtige ingeniører ved hvem vi er, og hvad vi kan, så de får lyst til at søge job hos os, når de færdige med deres studier, siger Sebastian Wagner-Crafack, Head of Development hos HBN Teknik.
– Det kommer ikke af sig selv for en virksomhed som vores. Det kræver at vi ude og være synlige, og her er det helt oplagt at gøre brug af DSE-messen og den mulighed, som Plastindustrien giver os her.