Plastindustrien sætter fokus på eksport til Tyskland med ny brancheaftale

Plastindustrien har indgået samarbejdsaftale med Denmark Business Consulting. Aftalen betyder, at du som medlem får adgang til en række fordelagtige muligheder for at sætte turbo på jeres tyske eksport. Du kan bl.a. få en gratis, omfattende screening af din virksomheds eksportpotentiale.

Del:

Lige syd for grænsen ligger Danmarks største eksportmarked, Tyskland. Den geografiske afstand er lille, men de kulturelle forskelle kan til gengæld være store. Derfor er det for mange danske plastvirksomheder også et svært marked at få succes i.

Plastindustrien kan med en ny brancheaftale med Denmark Business Consulting nu tilbyde sine medlemmer hjælp til netop den udfordring. Denmark Business Consulting udgøres af Lis Nørgaard og Thim Werner. Fra deres base i Køln har de mange års erfaring i at hjælpe danske virksomheder med at realisere deres tyske eksport, bl.a. i form af strategi- og handlingsplaner samt konkrete tiltag, såsom forhandler- og kundesøgning mm.

Kommunikationschef i Plastindustrien, Asbjørn Lindsø, siger:

– At slå igennem i Tyskland som dansk plastvirksomhed kræver, at man gør sit hjemmearbejde og sætter sig ind i de tyske forretningsgange og kutymer. Her tror vi på, at vi fra Plastindustriens side,  med hjælp Denmark Business Consulting, kan give vores medlemmer nogle brugbare værktøjer til at sætte turbo på den tyske eksport.

Gratis arrangement og gratis screening af din virksomheds eksportpotentiale

Samarbejdet mellem Plastindustrien og Denmark Business Consulting indebærer bl.a. et gratis arrangement for medlemmerne 28. september, hvor du kan møde vores nye samarbejdspartnere fra Tyskland. Her får konkrete tips til din tyske eksport og hører om de trends og tendenser, der lige nu præger tysk plastindustri.

LÆS OGSÅ: Gratis arrangement: Sådan får din virksomhed succes med eksport til Tyskland

Derudover tilbyder Denmark Business Consulting også Plastindustriens medlemmer en screening af din virksomheds eksportpotentiale. Screeningen tager udgangspunkt i ca. 90 spørgsmål samt et tjek af din virksomheds hjemmeside. På basis heraf får du en minirapport med handlingsanbefalinger. For medlemmer, der er tilstede under arrangementet, er screeningen gratis.

Danske plastvirksomheder kan noget, tyskerne ikke kan

Lis Nørgaard fra Denmark Business Consulting mener, at danske virksomheder faktisk har nogle rigtig gode kort på hånden, når det handler om at få succes syd for grænsen:

– Mit klare indtryk er, at danske plastvirksomheder er fleksible på en anden måde end mange af deres tyske konkurrenter. Ikke kun i forhold til produktionen, men især i deres tankegang og rådgivning. Tyske virksomheder er vant til, at der bare leveres det bestilte og ikke, at leverandøren kommer med forslag til forbedring. Her har danskerne en fordel, der kan udnyttes i det tyske marked.

Lis Nørgaard peger desuden på, at det allervigtigste for at få succes syd for grænsen er, at man kender sit marked og sine potentielle kunder:

– Der går rigtig megen tid og mange penge til spilde, hvis man ikke bruger energi på at finde ud af, hvor i Tyskland man helt konkret finder sine kunder. Hvis du f.eks. vil sælge til møbelindustrien, er det helt forkert at starte i Nordtyskland. Hvert forbundsland har sine stærke industrier, og der er clusters inden for næsten alle industrigrene. Her kan vi hjælpe Plastindustriens medlemmer med at kortlægge markedet og fremskaffe de rigtige oplysninger. Desuden hjælper vi dem med at strukturere kundesøgning og opbygning af markedet, siger Lis Nørgaard.