LIFE Fonden klar med Plastmissionen: Nyt undervisningsforløb til 7.-klasser

LIFE Fonden har skabt et nyt undervisningsforløb: Plastmissionen. I forløbet træder elever ind i rollen som plastproducenter i en fiktiv virksomhed, hvor de skal indtænke bæredygtighed i produktionen af plast.

Del:

LIFE Fonden står bag et nyt undervisningsforløb om plast målrettet 7. klasser i fagene biologi, fysik/kemi og geografi. Forløbet har fået titlen Plastmissionen.

Plastmissionen strækker sig over 24 lektioner/ 4 uger og er udviklet i samarbejde med LEGO Koncernen. Og så kan det leveres gratis til skoler i hele landet.

Rasmus Grusgaard, innovationskonsulent i Plastindustrien, er begejstret for undervisningsforløbet, som han selv har bidraget med faglig sparring til:

– Plastmissionen er et solidt undervisningsforløb, som gør det muligt for elever at lære om plast og arbejde med virkelighedstro problemstillinger i forbindelse med plastproduktion på en sjov og kreativ måde. Det har været en fornøjelse at bidrage med sparring i udviklingsfasen, og jeg håber, at mange lærere vil tage Plastmissionen til sig.

Eleverne skal ud på en mission

I Plastmissionen skal eleverne træde ind i rollen som plastproducenter i en fiktiv virksomhed. Virksomhedens direktør sætter dem på en mission: De skal finde ud af, hvordan virksomhedens produktion kan blive mere bæredygtig.

For at komme nærmere svaret må eleverne i gang med en grundig undersøgelse af, hvad plast egentlig er for et materiale, hvordan det er opbygget, og hvordan det produceres.

Eleverne skal blandt andet lave deres egne undersøgelser af plastgenstande, stressteste dem og kortlægge deres livscyklus.

Mission skal gøre det sjovt – og virkeligt

Plastmissionen udgangspunkt i en virkelighedsnær problemstilling, fortæller Ditte Linde Thomsen, udviklingschef i LIFE Fonden.

Når produkter der er helt eller delvist produceret af plast fylder så meget i vores hverdag, er det fordi plast har mange gode egenskaber. Men de fleste plasttyper er meget svært nedbrydelige i naturen, og plastproduktion og affaldshåndtering kan være en stor belastning for klima og miljø. Så hvordan kan man fortsætte med at bruge dette materiale, men på en mere bæredygtig måde?

Ditte Linde Thomsen fortsætter:

– Det er netop det eleverne via deres egne undersøgelser og eksperimenter arbejder med i Plastmissionen. Formålet er  at give eleverne en nuanceret forståelse for en samfundsudfordring, som de fleste kender i forvejen.

Samarbejde med LEGO Koncernen

Plastmissionen er udviklet i samarbejde med LEGO Koncernen, som ser en stor værdi i forløbet, fortæller Senior Technology Director Søren Kristiansen:

– LIFE Fonden har med Plastmissionen evnet at skabe et undervisningsforløb, som behandler særdeles komplekse problemstillinger i børnehøjde, og som får børnene til at tage stilling til globale miljømæssige emner og reflektere over ansvarlighed på en sjov og kreativ måde. Det har været en fornøjelse at bidrage til LIFE Fondens arbejde med at uddanne kommende generationer i arbejdet med bæredygtig udvikling.

Plastmissionen tages der udgangspunkt i FN’s verdensmål nr. 12: Ansvarligt forbrug og produktion.

Praktisk information

Når naturfagslærere booker Plastmission på www.LIFE.dk, får de tilsendt et LIFE Kit med forskellige fysiske materialer til at udføre alle forløbets eksperimenter og undersøgelse – herunder plastkødben fra LEGO Koncernen. Sideløbende benyttes en digital platform, der indeholder undervisningsmaterialer og lærervejledninger til forløbet.