LEGO inspirerede andre til at komme i gang med Operation Clean Sweep

Kenny Bjerg, Director Production & Qualifying i LEGO Koncernen, viste deltagerne rundt i produktion, hvor virksomheden har installeret en lang række foranstaltninger, der forebygger spild af plast til naturen. Derudover er Operation Clean Sweep integreret i virksomhedens miljøledelsessystem.

LEGO Koncernen har siden 2015 været tilmeldt miljøprogrammet Operation Clean Sweep, og den 27. marts var virksomheden vært for et velbesøgt inspirationsarrangement for at dele ud erfaringerne med at forebygge spild af granulat til miljøet.

Del:

Alle tredive pladser var optaget, da LEGO Koncernen den 27. marts lagde hus til et inspirationsarrangement om Operation Clean Sweep. Miljøprogrammet er iværksat på initiativ af plastbranchen, og har til formål at forebygge spild af granulat til naturen i forbindelse med transport og plastproduktion.

Den danske Operation Clean Sweep-indsats bliver koordineret af Anders K. Knudsen, der er miljøkonsulent i Plastindustrien.

Han fortæller, at der var rigtig god opbakning til arrangementet:

– Interessen for at deltage i inspirationsmødet var så stor, at vi måtte oprette en venteliste. Det er et udtryk for, at mange aktører i plastbranchen er bevidste om deres ansvar. Blandt deltagerne var både medlemmer af Plastindustrien og andre plastforarbejdende virksomheder, der gerne ville hente inspiration til det forebyggende arbejde, så vi undgår, at granulat ender i naturen.

Anders K. Knudsen supplerer:

– En vigtig pointe fra arrangementet var, at mange virksomheder har den opfattelse, at de først kan tilmelde sig Operation Clean Sweep, når de har foretaget en fuld implementering af alle tiltag i miljøprogrammet. Dette er ikke imidlertid ikke tilfældet. En tilmelding til Operation Clean Sweep betyder først og fremmest, at virksomheden forpligter sig til at igangsætte en seriøs og målrettet indsats mht. forebyggelse og oprydning. Så skal vi nok hjælpe til med at få implementeringen på helt på plads.

Inspirationsmødet resulterede i en række nye tilmeldinger til Operation Clean Sweep. Det betyder, at over 75 danske plastvirksomheder nu er en del af miljøprogrammet.

LÆS OGSÅ: Nyt katalog samler de bedste Operation Clean Sweep-løsninger