Siden slutningen af 2017 har Plastindustriens innovationskonsulent, Rasmus Grusgaard, været på turné som gæsteforlæser på de danske universiteter. Hans mission har været at fortælle om plast og om karrieremulighederne i plastbranchen.
Af Else Kathrine Schultz-Hansen, Plastindustrien. Nedenstående artikel har været bragt i Magasinet Plast nr. 3 – 2018:
Når man taler om en turné, så vil de fleste mennesker måske forbinde det med musik og godt humør – det sidste har der i hvert fald været masser af, hvis man spørger Rasmus Grusgaard, innovationskonsulent i Plastindustrien, der siden slutningen af 2017 har været på plast-turné rundt på de danske universiteter.
– På hver eneste universitet, jeg har besøgt, har der været en vældig spørgelyst og interesse både for materialet og for branchen. Det er jo meget dejligt, for der er brug for ingeniører, der har viden om plast.
Fra København og rundt på Sjælland – og retur. Fra København og til Fyn – og retur. Fra København til Jylland – og retur. Der kan med en vis sikkerhed siges, at Rasmus har besøgt alle ingeniøruddannelser i Danmark.
Rasmus Grusgaard fortæller:
– Jeg har fået mulighed for at fortælle de studerende om Plastindustriens konkurrence ”Project Plastic” for studerende og om kampagnen ”Bliv Plastingeniør”. Samtidig har jeg fået en unik mulighed for at tale med underviserne og høre, hvad det er, de har brug for, for bedst muligt at kunne undervise om plast.
Ingen turné uden emnesamling
Lige så vigtig mikrofonen er for en sanger, lige så vigtig har emnesamlingen været for Rasmus.
Emnesamlingen er en kuffert, der indeholder forskellige plastprodukter og en ledsagende manual med baggrundsviden og materialedata om emnerne.
Samlingen bliver brugt til at forklare lidt om hvilke forskellige typer produkter, de danske plastvirksomheder producerer og til at vise nogle flotte og raffinerede anvendelser af plast, for eksempel flere emner, hvor plasten har erstattet metal.
Kufferterne får universiteterne lov til at beholde, så de kan bruge dem i undervisningen, når Rasmus drager videre på turneen.
– Emnesamlingen har fungeret rigtig fint, og vi er altid på udkig efter virksomheder, der har lyst til at donere plastprodukter til samlingen, når vi laver næste udgave. For det er vigtigt at have forskellige produkter, der kan fascinere de ingeniørstuderende og styrke deres lyst til at arbejde med materialet, fortæller Rasmus Grusgaard og fortsætter:
– Og så fungerer det bare super godt, at man kan fremvise nogle flotte plastemner og supplere med baggrundsviden om deres tilblivelse.
Project Plastic skal motivere studerende
Konkurrencen Project Plastic er blevet skabt for at inspirere endnu flere ingeniørstuderende til at arbejde med plast og for at fejre nogle af de mange flotte studieprojekter, hvor plasten er en forudsætning for innovationen.
Rasmus forklarer, at konkurrencen vil løbe hen over de næste tre år, og hvis alt går vel både øge kendskabet til de mange spændende virksomheder i plastindustrien og de næsten ubegrænsede muligheder plastmaterialet rummer:
– Det her er en spændende konkurrence, hvor ingeniørstuderende har mulighed for at vise deres plastprojekter frem – men det har bestemt også god værdi for industrien, for der er, ifølge Rasmus, stor efterspørgsel på ingeniører med plastevnerne på plads:
– Med den her turné, så har Plastindustrien mulighed for at tegne det danske plastdanmarkskort op for de studerende. Jeg kan fortælle om industrien, om de hundredevis af virksomheder, der alle har det tilfælles, at de arbejder med plast. Og så kan jeg forhåbentlig inspirere nogle ingeniørstuderende til at vælge at specialisere sig i plast. For der er stor efterspørgsel på ingeniører, der har viden om plast.