En innovativ og efterspurgt branche i en svær tid

Thomas Drustrup, adm. direktør i Plastindustrien

Plastindustrien befinder sig som andre brancher i en svær tid med alvorlige globale problemer, men står samtidig over for et spændende år med mulighed for at prægedagsordenen.

Del:

Af adm. direktør i Plastindustrien Thomas Drustrup

Den danske plastbranche kom skånsomt og i mange tilfælde temmelig imponerende ud af toårs pandemi. Nu er vi igen udfordret af en alvorlig geopolitisk situation. De tydeligste effekter af Ruslands invasion af Ukraine på dansk erhvervsliv er historisk høje energipriser, højere inflation end i årtier og for første ganglænge nu også stigende renter.

Der er ingen grund til at forsøge at skjule, at vi står i en svær tid og med udsigt til en vinter, der risikerer at presse danske produktionsvirksomheder yderligere.

Læs også om Netværk for Energibesparelser

Ironien er imidlertid til at tage at føle på; sjældent har der været større brug for plastprodukter i kampen mod de klimaforandringer, som vi desværre endnu er langt fra at have løst. Efterspørgslen på produkter og materialer til vindmølle-og solcelleindustriener i eksplosiv vækst, og i sundhedssektoren og mange andre steder i samfundet er plastprodukter stadig i høj kurs.

Fortsat fokus på plast i den grønne omstilling

Med rekordhøje energipriser, et marked deri nogle landerundt omkring os bremser op, og med flaskehalsproblemer på arbejdsmarkedet, skal der tænkes nyt for at klare skærene. Men på trods af de ydre rammer har jeg begrundet tro på, at den danske plastbranche er på vej i positiv retning. For vi leverer nødvendige, innovative produkter og intelligente løsninger, der netop er efterspurgt i en tid fuld af store udfordringer.

Vi skal fastholde fokus på plastens afgørende rolle i ikke mindst den grønne omstilling. Vi skal samtidig skærpe fokus på fakta, synlighed og gennemsigtighed. Det vil udelukkende komme os til gavn. Når kritikere taler plasten ned uden nødvendigvis at havedata og fakta til at bakke bekymringen eller kritikken op, skal vi tage debatten for åbent tæppe.

Planetary Plastic Pavillion

En McKinsey-rapport fra i år viser eksempelvis, at plastmaterialeri13 ud af 14 undersøgteprodukterharlavereCO2-tryk end alternative materialer. En COWI-rapport mere end antyder, at vi har brug for plastindustrien for at nåde danske klimaambitioner. Der er konkret behov for 270 nye plastmagere frem mod 2030som led i målsætningen om, at Danmark skal reducere sin CO2-udledning med 70 procent.

Læs også: Bliv sponsor af Plastindustriens pavillon under UIA

Plast i byggeriet er endnu et eksempel, hvor vores løsninger kan skabe markante klimaresultater: Eksempelvis kan bedre og mere effektiv isolering bidrage både til et bedre CO2-regnskab i byggeriet og samtidig reducere forbrugernes varmeregning. Begge dele er der akutbrug for. Og netop bæredygtigt plast i byggeriet bliver der i den grad sat fokus på idet kommende år, hvor Plastindustrien i 2023 har vundet muligheden for at opføre ’The Planetary Plastic Pavillon’ i hjertet i København i forbindelse med verdenskongressen for bæredygtig arkitektur.

Dette og andrehøjaktuelle temaer, stiller vi skarpt på ved flere af efterårets begivenheder, så som Netværksdagen 17. november og K-messen 2022, hvor vi glæder os til at mødes i branchen og se fremad.

Bragt i Magasinet Plast i september 2022