Plastindustrien er med til at sætte fokus på skadelig kemi i ny kampagne

Tirsdag den 5. november lancerede Miljøstyrelsen i samarbejde med bl.a. Plastindustrien en kampagne, der skal sætte fokus på skadelig kemi i produkter, der kan købes i netbutikker udenfor EU.

Miljøstyrelsen har netop lanceret kampagnen ”Gå efter god kemi” i samarbejde med Plastindustrien og en række øvrige medlemmer af Kemikalieforum. Kampagnen skal sætte fokus på skadelige kemikalier i produkter til børn, som kan købes i netbutikker uden for EU’s grænser.

Del:

Miljøstyrelsen kampagne ”Gå efter god kemi” blev lanceret den 5. november 2019. Formålet med kampagnen er at give råd og vejledning til, hvordan danskere undgår at købe produkter – eksempelvis legetøj og plejeprodukter til børn – der indeholder farlig kemi, når de handler på nettet.

Sammen med flere af Kemikalieforums øvrige medlemmer er Plastindustrien medafsender på forbrugerkampagnen, som løber frem til den 25. november.

Kampagnens timing er ikke tilfældig. Miljøstyrelsen har planlagt, at ”Gå efter god kemi” skal køre inden og imens danskernes kalendergave- og julegaveindkøb for alvor går i gang.

Produkter uden for EU følger ikke samme regler

Miljøstyrelsen har flere gange fundet skadelige stoffer i legetøj og andre produkter, der er købt i netbutikker udenfor EU. Blandet andet har de fundet ulovlige mængder af kemikaliet bor i slimlegetøj samt skadelige mængder af hormonforstyrrende ftalater i plastfigurer.

I Danmark er der forbud mod ftalater i legetøj og produkter til børn i alderen 0-3 år, og legetøj og andre produkter til børn fra 0-14 år er omfattet af skrappe EU-regler.

– Vi har en velfungerende kemikalielovgivning i EU, som beskytter forbrugere imod skadelig kemi i de produkter, vi køber i danske butikker og online-butikker. Men udenlandske netbutikker følger ikke samme reguleringer, og produkter købt på disse sider kan indeholde skadelig kemi. Derfor er denne kampagne nødvendig, fortæller Christina Busk, miljøpolitisk chef i Plastindustrien.

Når Miljøstyrelsen finder produkter, der ikke overholder EU’s regler, skal producenterne fjerne produkterne. Hvis produkterne er købt i netbutikker, der ikke markedsfører sig på dansk eller i EU, er danske myndigheders handemuligheder begrænsede.

Børnefamilier handler oftest på Wish.com

En undersøgelse foretaget af DIBS viser, at antallet af danskere, der handler i netbutikker udenfor EU er faldende. Undersøgelsen peger dog på, at de, der oftest handler på sider som Amazon, Wish og Alibaba, er familier med børn i alderen 3 til 13 år.

– I Plastindustrien vil vi meget gerne hjælpe med at informere om sikker handel på nettet. Vi vil samtidig gerne bidrage til, at flere børnefamilier og andre forbrugere vælger at købe sikre plastprodukter fra danske og europæiske producenter i stedet for at handle i udenlandske netbutikker, hvor produkterne kan indeholde skadelig kemi, udtaler Christine Busk, miljøpolitisk chef i Plastindustrien.

Kampagnen indeholder film og annoncer på digitale medier og råd og vejledning til at undgå skadelig kemi. Budskabet vil blive spredt af kendte influencers i den kommende tid.