Plastvirksomhed bruger Operation Clean Sweep som markedsføring

Virksomheden dantoy A/S i Hobro har allerede implementeret Operation Clean Sweep, der nu bliver forsøgt spredt ud til endnu flere af Plastindustriens medlemmer. Her ses en af de rister, som dantoy har installeret i produktionen for at opfange plast på afveje.

Hos dantoy A/S i Hobro har man i mange år arbejdet med Operation Clean Sweep, der er plastbranchens eget initiativ, der sikrer nul udledning af plastpellets fra virksomheder til miljøet. Engagementet er både at finde hos ledelsen og medarbejderne, da alle ønsker at sende et signal om, at plast ikke hører til i havet.

Del:

Hos legetøjsproducenten dantoy i Hobro bliver alle plastråvarer leveret i containere direkte ind i produktionen. Dermed foregår der ingen håndtering af materialerne udendørs, hvilket er med til at reducere spildrisikoen væsentligt.

Derudover er der i produktionsområdet installeret filtre i diverse afløb, og virksomhedens medarbejdere er meget fokuserede på løbende at feje og gøre rent. Det betyder, at det er muligt at holde al plast indenfor produktionshallens vægge.

Inge Knakkegaard, der er kvalitets- og miljøkoordinator hos dantoy, er ansvarlig for Operation Clean Sweep-indsatsen i virksomheden. Hun fortæller, hvordan virksomheden har grebet implementeringen an:

– Medarbejderne er meget engagerede i processen, og påpeger altid, når der er ting, der kan gøres bedre. Men efterhånden er det hele meget en del af standardproceduren.

LÆS MERE: Industrien forebygger, at plast ender i havet

Vil gerne sende signal til omverden

Operation Clean Sweep er dog ikke kun noget, der skal holdes indenfor produktionshallens rammer. Hos dantoy har man nemlig valgt at bruge miljøinitiativet aktivt i kontakten med nuværende og potentielle kunder:

– Vi præsenterer vores deltagelse i Operation Clean Sweep, når vi også fortæller, at vi er ISO 14001 certificeret. Vi vil gerne sende et signal til omverden og kunder om, at vi tænker over tingene, og ikke sender plast i havet, fortæller kvalitets- og miljøkoordinator Inge Knakkegaard.

I praksis bruger dantoy virksomhedens hjemmeside til at gøre opmærksom på implementeringen af Operation Clean Sweep, og de tager også gerne trykt materiale om miljøinitiativet med ud på kundebesøg.

LÆS OGSÅ: Seminar – Få mest ud af Operation Clean Sweep