Plast Team vil være mere synlige på forbrugernes grønne radar

Jacob Eberhard og Lars Dørge fortæller, hvordan Plast Team A/S - en del af Nordic Houseware Group - satser på bedre grøn kommunikation og mere brug af genanvendt plast.
Jacob Eberhard og Lars Dørge fortæller, hvordan Plast Team A/S - en del af Nordic Houseware Group - satser på bedre grøn kommunikation og mere brug af genanvendt plast.

En ny og mere grøn profil skal sikre Plast Team A/S – en del af Nordic Houseware Group – en større plads i forbrugernes bevidsthed. Samtidig fortsætter virksomheden med at bruge mere genanvendt plast.

Del:

Plast Team A/S – en del af Nordic Houseware Group – har kunder til virksomhedens produkter over det meste af verden. Rigtig mange forbrugere har i dag opbevaringskasser, vasketøjskurve og madopbevaring af mærket Plast Team stående i hjemmet.

Nu vil virksomheden med en ny identitet og en skærpet kommunikationsprofil arbejde for, at endnu flere forbrugere får øjnene op for produkternes bæredygtige egenskaber.

Lars Dørge, CSO i Nordic Houseware Group, forklarer:

– Mange forbrugere kender vores produkter, men de færreste kender til virksomheden bag. Det vil vi gerne lave om på. Derfor har vi for nylig relanceret Plast Teams identitet, og vi kommer til at gøre meget mere ud af at fortælle de gode historier om, at vores produkter er designet til genbrug og genanvendelse.

Han bliver suppleret af Jacob Eberhard, der er CEO i Nordic Houseware Group:

– Vores produkter er fremstillet i monomateriale og til at kunne bruges igen og igen. Hvis produkterne efter mange års brug skal udskiftes, så er de nemme at adskille og genanvende. Samtidig stiller vi høje testkrav til alle vores produkter, og det vil vi gerne kommunikere til forbrugerne.

Genanvendelsessymboler

Virksomhedens produkter bliver fremover forsynet med symboler, som viser, hvorledes produktet er genanvendeligt, fremstillet i genanvendt erhvervsplast og/eller fremstillet i genanvendt plast fra husholdningsaffaldet.

Målsætning om at bruge mere genanvendt plast

Baggrunden for kommunikationstiltagene er, at virksomheden i en årrække har fulgt den tiltagende offentlige debat om plast.

Lars Dørge, CSO i Nordic Houseware Group, fortæller:

– Vi har naturligvis set, hvordan debatten om plast er begyndt at fylde mere og mere. Vi valgte derfor at udarbejde en ny strategi med afsæt i bæredygtig plast. Vores produkter er yderst holdbare, og de ligger ikke og flyder i naturen, men vi har også et ansvar. Derfor har vi fastsat en målsætning, at 90% af vores råvareforbrug i 2030 skal komme fra genanvendte materialer.

Opbevaringsbokse fra Plast Team.
Rigtig mange forbrugere har allerede Plast Team produkter stående derhjemme, men nu vil virksomheden blive endnu bedre til at fortælle om produkternes grønne egenskaber.

Han fortsætter:

– Vi er godt på vej, men der er forskellige udfordringer i forhold til eksempelvis pris og forsyning af tilstrækkelige materialemængder. Hvis vi kunne, ville vi meget gerne købe regenerat, udvundet fra husholdningsaffald i Danmark, men det kan vi ikke i øjeblikket. Jeg håber dog, at det ændrer sig i fremtiden – måske i form af et eller flere pilotprojekter.

I Tyskland har vi startet et strategisk samarbejde med Kaufland, som er en del af Schwartz Gruppen, der også står bag Lidl, hvor Plast Team aftager deres plastaffald og får det oparbejdet og genanvendt i nye opbevaringsløsninger, som Kaufland dernæst køber tilbage og sælger i deres butikkerne.

Tiltag må gerne sprede sig som ringe i vandet

Jacob Eberhard, CEO i Nordic Houseware Group, er godt klar over, at en enkelt virksomhed ikke alene kan ændre forbrugernes syn på plast, men han håber, at de kan trække debatten i den rigtige retning.

Han udtaler:

– I den bedste af alle verdener havde EU allerede indført standardiseret mærkning, som klart og tydeligt viser forbrugerne, hvad produkterne har af bæredygtige egenskaber. Det er desværre endnu ikke sket. Derfor prøver vi nu selv at tage hul på udviklingen, og så kan vores tiltag forhåbentlig sprede sig som ringe i vandet.

Afslutningsvis siger Jacob Eberhard:

– Det er vigtigt, at vi som virksomhed bliver skarpere i vores kommunikation med omverdenen. Kommunikation kan dog ikke stå alene, og det er også årsagen til, at vi hele tiden stræber efter at bruge mere genanvendt plast. Vi vil meget gerne samarbejde med danske og udenlandske genanvendelsesaktører, da vi som virksomhed har høje ambitioner, når det kommer til at fremstille bæredygtige produkter.

Den nye identitet for Plast Team, som bl.a. består af en ny hjemmeside og et nyt logo, blev lanceret før jul og bliver rullet fuldt ud i løbet af de kommende måneder bl.a. via en ny label strategi og andre visuelle elementer, der skal hjælpe forbrugeren med at vælge en bæredygtig løsning inden for plast.