TEC (Technical Education Copenhagen) var for nylig vært for årets Innovation Camp for elever fra en række tekniske erhvervsuddannelser. Plastindustrien deltog med faglig sparring før og under forløbet. Formålet med Innovation Camp er at klæde elever på tværs af fag på til at arbejde kreativt, innovativt og tværfagligt med et samfundsaktuelt emne, som dette år var ”plast i havet”.
35 kommende smede, elektrikere, automatikteknikere, datateknikere, finmekanikere, industriteknikere og maskinmestre fra hhv. TEC, EUC Syd, TECHCOLLEGE, Mercantec og SIMAC deltog i årets Innovation Camp. De dystede mod hinanden om at finde innovative og automatiserede løsninger på problematikken omkring plast i havet.
Målet med Innovation Camp er at få flere undervisere og elever til at åbne øjnene for, hvor kompleks en problemstilling plast i havet er. Campen har samtidig fokus på, hvad der kan gøres i praksis på forskellige niveauer – både som enkeltperson, som virksomhed og som samfund.
Plastindustrien bidrog med faglig sparring på plastområdet
TEC havde inviteret Plastindustrien, Danske Maritime og en række andre interesseorganisationer til at give fagligt input og sparring i løbet af ugen. Både i form af oplæg, vejledning af eleverne og af deltagelse i juryen på finaledagen fredag den 16. august.
Jo Dietrich, uddannelseskonsulent hos Plastindustrien, var med til at foreslå emnet ”plast i havet”. Både hun og Plastindustriens innovationskonsulent Rasmus Grusgaard var glade for at være med til at give eleverne fagligt input.
– Industrien efterspørger medarbejdere, der kan tænkte på tværs af fag, som kan samarbejde med andre faggrupper, og som kan spotte og tage initiativ til ny nye tiltag. Elever, der har været med på Innovation Camp, har fået enestående og konkret erfaring med dette, udtaler Plastindustriens uddannelseskonsulent Jo Dietrich.
Fokus på tværfagligt arbejde og innovative løsninger
I løbet af ugen arbejdede TEC-elever på tværs af fagligheder og dystede mod hinanden med bud på, hvordan plast i havet og på land kan indsamles, sorteres og genanvendes. De færdige projekter blev præsenteret om fredagen for en jury, som udnævnte vinderen af Innovation Camp 2019.
Vinderprojektet handlede om at lave en DNA-kodning på alle plastprodukter – en form for identifikation, så producenten af plastproduktet simpelt kan spores. Det skulle give virksomheder et incitament til at lave en mærkning af de produkter, de producerer, så de nemmere kan genanvendes. Samtidig skulle det styrke forbrugerens lyst til at indsamle og sortere.
TEC fortæller selv, at dette års Innovation Camp foregik som et eksperiment, hvor et nyt koncept med større fokus på at bringe elevernes faglige færdigheder og viden i spil under temaet automatisering og produktudvikling blev afprøvet.