Nyt undervisningsmateriale skal gøre elever mere miljøbevidste

Undervisningsmaterialet ‘Plastikhelteskolen’ er udviklet af Plastic Change, Det Økologiske Råd og Plastindustrien som en del af Projekt Plastfrit Hav.
Materialet er beregnet til faget natur/teknologi på 5.-6. klasses niveau, og det består af tekst, film, øvelser og en lærervejledning.

Del:

Som en del af Projekt Plastfrit Hav har Plastic Change, Det Økologiske Råd og Plastindustrien udviklet et nyt undervisningsmateriale med titlen ‘Plastikhelteskolen’.

Materialet er målrettet elever i 5.-6. klasse, og i forløbet stifter eleverne bekendtskab med plastens historie, plastens opbygning og egenskaber, nedbrydning af plast og udfordringerne med plast i naturen – herunder særligt i havet.

Udgangspunktet i materialet er elevernes egen hverdag med plast, og der bliver anvendt film, tekst og øvelser som redskab til at fortælle om, genanvendelse, bæredygtighed og ressourcer som en værdi.

Thomas Drustrup, adm. direktør i Plastindustrien, er begejstret over ‘Plastikhelteskolen’:

– Undervisningsmaterialet ’Plastikhelteskolen’ er endnu et eksempel på, hvordan det brede samarbejde i Projekt Plastfrit Hav bliver ved med at levere konkrete resultater. Vi er alle helt enige om, at plast ikke hører til i naturen, og et vigtigt skridt på vejen for at få løst den udfordring er at uddanne vores børn og unge, så de bliver opmærksomme på, hvordan de bruger og håndterer plast på den mest bæredygtige måde.

Han uddyber:

– Det er en vigtig opgave at hjælpe den unge generation med at passe bedre på vores ressourcer, og vi kan virkelig reducere mængden af plast i den danske natur, hvis vi får forbedret befolkningens affaldsadfærd bare en smule..

Det er Plastic Change, som har taget teten i forhold til at udvikle undervisningsmaterialet. Organisationens strategiske direktør Anne Aittomaki håber, at det kan være med til at skabe en generel bevægelse i samfundet:

– I det nye undervisningsmateriale viser Plastikhelten Henning – på en sjov og anderledes måde – at plastik ikke udelukkende er et dårligt materiale, men at vi er nødt til at bruge meget mindre, designe det smartere og bevæge os væk fra ‘brug og smid væk´ kulturen.

Opfordring til at besøge plastvirksomheder

Lærervejledningen indeholder en opfordring til at tage kontakt til de forskellige plastvirksomheder, som ligger rundt omkring i landet for at involvere dem i undervisningen.

Det er et vigtigt element i undervisningsmaterialet, at eleverne kommer ud af klasselokalerne og får et bredt indtryk af, hvad plast egentlig er for en størrelse.

Thomas Drustrup, adm. direktør i Plastindustrien, udtaler:

– I Danmark er vi rigtig gode til at fremstille mange nyttige plastprodukter, og det vil vi selvfølgelig gerne vise frem i praksis. Derfor håber jeg, at mange lærere følger opfordringen, og at vores medlemsvirksomheder dernæst er meget imødekommende, hvis de får en henvendelse fra en lokal skole.

Download materialet:

Undervisningsmaterialet er primært skrevet af Julie Juanita Larsen i samarbejde med lærerfaglige konsulenter Mads Søe Daugaard og Gry Vesterkær Pedersen. Film til materialet er produceret af Søren Hebsgaard.

VILLUM FONDEN og VELUX FONDEN har givet en fælles bevilling på 8,9 millioner kroner til Projekt Plastfrit Hav. VILLUM FONDEN og VELUX FONDEN er almennyttige fonde stiftet af Villum Kann Rasmussen – grundlægger af bl.a. VELUX og andre firmaer i VKR Gruppen, der har til formål at bringe dagslys, frisk luft og et bedre miljø ind i menneskers hverdag.