Kundetilfredshed i højsædet hos Plastmo

Administrerende direktør André Thomsen (th.) og medarbejder Georgica Lonasco (tv.) ved den nyindkøbte pakkemaskine, der både sparer tid, emballage og kræfter.

Hos den Ringsted-baserede virksomhed Plastmo sælger man produkter til håndtering af regnvand ”fra sky til grundvand” – kvalitetsprodukter, stabil levering og god kundeservice er i højsædet hos virksomheden, og det forsøges konstant forbedret.

Del:

Hos den midtsjællandske virksomhed Plastmo, har man siden 1958 produceret plasttagrender. Mens kerneforretningen altid har været i plast, har både produkttyperne og virksomhedens fokus ændret sig undervejs.

Da krisen ramte Danmark, bestemte Plastmo sig for at få det bedste ud af den, og startede projektet ”branchens bedste kundeservice”. Hvert år undersøger virksomheden tilfredsheden blandt sine kunder, og forsøger at tilpasse sig kundernes behov.

I 2012 blev Plastmo kåret som årets bedste leverandør af Trælasthandlerunionen, og lige siden har man gjort sit bedste for konstant at blive bedre. Plastmo er endda begyndt at offentliggøre resultaterne af kundetilfredshedsundersøgelserne, da de således lægger pres på sig selv for at gøre noget ved kritikken og dermed blive bedre år for år.

Plastmo har gennem mange år opbygget et stærkt brand, fortæller administrerende direktør André Thomsen:

– Vi har ikke brugt smarte tricks, vi har haft fokus på stabil levering, gode produkter og god service.

Dette har gjort Plastmo kendt i byggebranchen som et pålideligt valg. Man prøver dog samtidig at følge med de skiftende tider, hvor meget handel foregår online, især for dem, der ønsker at ”gøre det selv”. Dette behov efterkommer virksomheden ved at have online salg i samarbejde med forhandlere, kombineret med en online beregner, der på meget pædagogisk vis kan hjælpe med fx at finde det rette materiale, dimensioner og dele til en tagløsning til et hus.

Fra dansk produktionsvirksomhed til nordisk handelshus

Med 75 ansatte er Plastmo i dag 100 mand færre end før krisen. Medarbejderne fordeler sig, så ca. halvdelen er administrative ansatte, og den anden halvdel arbejder i produktionen

– Vi er gået fra dansk produktionsvirksomhed til nordisk handelshus med fokus på udvikling og design af egne systemer til håndtering af regnvand. Det har ikke været et problem for os at sende produktionen ud af huset – hverken til udlandet eller andre danske virksomheder. Kunderne går op i at produkterne og logistikken fungerer, og hvis det er opfyldt, er det mindre vigtigt, hvor produktionen finder sted, fortæller administrerende direktør André Thomsen.

Plastmo får dog primært sine produkter produceret i Danmark, da det har vist sig at være bedst og billigst – på den måde flytter arbejdspladserne ikke ud af landet, men skifter blot til en anden dansk virksomhed. Udover kvalitet og leveringsdygtighed går kunderne også op i miljø:

Det sidste led i byggekæden vil have bæredygtighed, så det sørger vi selvfølgelig også for, at vores produkter kan bidrage med.

André Thomsen, Adm. direktør i Plastmo

Løsninger til fremtidens udfordringer

Eftersom virksomheden beskæftiger sig mere med import end produktion, er logistik ekstremt vigtigt:

– Plastmo har over 99% leveringssikkerhed hver måned, og sådan skal det blive ved med at være, konstaterer administrerende direktør André Thomsen.

En af udfordringerne som moderne plastvirksomhed, og især som tagrendeproducent, er, at plast ikke er trendy. Kunderne ønsker ikke altid det produkt, der fungerer bedst, men derimod det, de mener, som ser bedst ud på deres hus – og selv når en plasttagrende produceres flot, er det svært at sælge til slutkunden.  Derfor sælger Plastmo nu tagrender produceret i alverdens materialer.

– Vi har et kerneprodukt vi vil være førende indenfor, og det er tagrender. Tagrender, det er os. Vi håndterer vand fra sky til grundvand, og vi udvikler konstant vores produkter efter ønsker fra vores kunder, fortæller administrerende direktør André Thomsen.

Gimmick blev til populært produkt

På trods af de mange gode kerneprodukter, kommer man nok ikke uden om Plastmo’s ølkøler:

-Ølkøleren startede som en gimmick, for at skabe lidt opmærksomhed på messer, da den jo egentlig bare er et alternativt brug af et nedløbsrør – men den viste sig at blive meget populær, vi har fået voldsomt stor efterspørgsel på den, og i dag bliver den solgt i både byggemarkeder og dagligvarebutikker, og snart også i udlandet, forklarer administrerende direktør André Thomsen.

Udover at øge produktudvalget har man hos Plastmo også foretaget ændringer på virksomheden. Ved investering i en ny pakkemaskine fra det italienske firma Robo Pac er både energi- og emballageforbruget for nyligt sænket. Før i tiden måtte medarbejderne selv pakke de store forsendelser med fx tagplader, mens de nu kan køres gennem en stor automatiseret maskine, der på ingen tid pakker emnerne.

Det sparer både emballage og er altså godt for miljøet, men det er også godt for medarbejderne, da de nu kan nøjes med at køre emnerne ind til maskinen på en truck, og ikke længere selv skal pakke store besværlige emner ind.

Alt i alt går det godt hos den midtsjællandske virksomhed, hvor kundetilfredshed med regnvandshåndteringsprodukterne er i højsædet, som en klar strategi, der førte dem sikkert gennem krisen.