Plast i fly og biler mindsker CO2-udslip
Plast gør vores transportmidler lettere. Det reducerer CO2-belastningen fra fly, biler og andre transportmidler betragteligt.
Høj mobilitet gør, at vi kan bo og arbejde inden for et stort område, vi kan besøge familie og venner langt væk og opleve fjerne kulturer som turist eller i forretningsøjemed.
Det er også mobilitet af varer, der gør vores livsstil mulig, fordi transportmidler giver os adgang til det globale marked. Vi spiser gerne friske jordbær hele året, og de allerfleste holder af den mobile livsstil.
Når vi reducerer vægt, reducerer vi CO2
Men transport og rejser har en dyster bagside i form af stort brændstofforbrug og CO2-belastning både lokalt og globalt.
Plast kan bruges til mange forskellige, innovative løsninger, der kan reducere ressource- og klimaproblemerne. Dele af plast i alle slags transportmidler har en nemlig række fordele. Den primære er vægtreduktion – og deraf følgende store besparelser på brændstof. Der er nemlig den simple sammenhæng, at lettere biler, fly og andre transport bruger mindre brændstof – og det giver mindre klima- og miljøpåvirkninger.
15 pct. plast i en gennemsnitlig personbil
Har du en gennemsnitlig personbil på ca. 1000 kilo, består den af 15 pct. plast. De ca. 150 kilo udgør bl.a. kofangere, spoliere, skærme, benzintank, instrumentbræt, lygteglas, beklædninger, håndtag, sæder, tæpper og tekstiler. Også pakninger, slanger, drivremme, airbags, sikkerhedsseler består helt eller delvist af plast.
Der er flere grunde til, at plasten fylder så meget i din bil: Plast er nemt at forme og give forskellige nødvendige egenskaber, og det bidrager til at forbedre sikkerhed og komfort for fører og passagerer. Men det er også en meget vigtig kvalitet, at plast er med til at gøre biler lettere og dermed mere brændstoføkonomiske.
Airbus 380 sætter nye standarder ved hjælp af plast
Airbus A380 er verdens største fly – og 20 pct. af det er plast! Plasten gør flyet lettere, hvilket betyder, at det bruger mindre brændstof og udleder mindre CO2. Der er bl.a. bruget plast-kompositløsninger i vigtige dele af flyets bærende konstruktioner. Airbus A380 er derfor langt mere klimavenligt end andre fly.
Den store plastandel i en Airbus 380 er medvirkende til at flyet faktisk også klarer sig godt i en sammenligning med biler i brændstofforbrug pr. kilometer. Hvor 100 passagerkilometer kræver 2,9 liter brændstof i Airbus 380, bruger en ny gennemsnitlig europæisk bil 6,5 liter brændstof pr. 100 kilometer.
Til sammenligning bruger normale gennemsnitspassagerfly 5 liter pr. 100 passagerkilometer