Lærerne i den danske folkeskole skal være bedre til at bruge plast i deres fysik- og kemiundervisning. Det mener Plastindustrien, som derfor i en årrække har tilbudt lærerne et gratis heldagskursus. Det har været en enorm succes. Lærerne strømmer til og evalueringer har været helt i top. Fem nye kurser bliver afholdt i disse dage.
Elastomerer, polymerisation, amorft og delkrystallisk.
Det er nogle af de ord, som du vil kende, når du har deltaget i Plastindustriens gratis kurser om plast for folkeskolens fysik- og kemilærere.
Det har i alt 500 lærere gjort over de sidste fire år, hvor kurserne har været afholdt. Deltagerne har været utrolig tilfredse med kursernes indhold. I en stor evaluering af kurserne, som Plastindustrien foretog i efteråret 2012, svarede 97% af alle deltagere, at de har eller har planlagt at bruge kursets indhold i deres undervisning. 94% ville gerne anbefale kurset til en kollega.
Lige nu løber fem nye kurser af stabelen. To af de fem planlagte kurser var fuldt bookede på under to døgn. Alle pladser kurserne er fuldt bookede, og mange lærere har henvendt sig forgæves. I det hele taget har Plastindustrien oplevet utrolig stor interesse og positiv feedback fra lærerne fortæller Plastindustriens chef for virksomhedsudvikling Claus Henriksen:
– Interessen har været overvældende for os. Det samme har den ros vi har fået for initiativet. Det er vi selvfølgelig rigtig glade for.
Håber flere vil vælge plasten som karrierevej
Claus Henriksen fortæller om baggrunden for, at Plastindustrien overhovedet involverer sig i denne type af initiativer:
– Formålet med plastkurserne er først at fremmest at åbne de unges øjne for både naturvidenskab i almindelighed, og selvfølgelig de mange spændende egenskaber som plasten besidder i særdeleshed. Begge dele er vigtigt for at få så mange dygtige unge som overhovedet muligt til at vælge plasten som karrierevej. Her spiller lærerne jo en vigtig rolle, og det er i første omgang derfor, vi har sat projektet med plastkurserne i søen.”
Han siger videre:
– Samtidig er kurserne også med til at give både plasten og vores branche et bedre image blandt både lærere og de unge. Vi vil gerne vise lærerne, at plastvirksomheder ikke er en lurvet branche, men at det er flotte og veldrevne virksomheder på et højt teknologisk niveau. Samtidig opfordrer vi lærerne til at tage eleverne med ud på virksomhedsbesøg, så vi kan få mere direkte fat i de elever, som vi så gerne vil tiltrække til branchen.
Faglige inputs og virksomhedsbesøg
Kursusdagene er tilrettelagt i samarbejde med Aalborg Universitet, DTU og Syddansk Universitet samt en række af Plastindustriens medlemsvirksomheder. Formiddagen består af teoretisk undervisning og praktiske forsøg i laboratoriet. Undervisningen er tilrettelagt af universiteternes fremmeste plasteksperter. Om eftermiddagen kommer lærerne på besøg på en lokal plastvirksomhed.
Tanken er både at give lærerne noget de konkret kan bruge i undervisningen og en oplevelse fra en branche, som de færreste kender på forhånd. Jacob Rützou er fysiklærer på Tranegårdsskolen i Gentofte. Han har været af sted på et af Plastindustriens kurser om plast, og han mener konceptet fungerer efter hensigten:
– Jeg synes virkelig, det var rigtig godt! Jeg har fået inspiration til en masse forsøg, som jeg bruger i min undervisning. Inden for fysikfaget er der jo rigtig meget, der ikke ændrer sig. Det periodiske system ser ud på den samme måde år efter år. Derfor er det rigtig godt at få nogle nye perspektiver på ens fag.
Hvad var det bedste ved kurset?
– Det var, at det vi lærte, var så let at omsætte til undervisningen med mine elever. Vi lærte en masse konkrete forsøg, som var lige til at tage med tilbage til klasseværelset. Plast fylder plast jo meget i elevernes hverdag, og det gør, at det er et godt emne at fange elevernes opmærksomhed med, svarer Jacob Rützou.
Win-win
Jacob Rützou mener også, det er god løsning, at industrien står bag kurset:
– Jeg synes, det er helt i orden. Det er jo klart, at industrien ved rigtig meget området. De er vant til at arbejde med plast og forklare, hvordan det bliver til, og hvordan det bruges. Derfor har de også nogle gode forudsætninger for at lave et godt kursus.
Den holdning deler Claus Henriksen. Han mener, at der mangler flere tilbud af denne type til lærerne:
– Når det er så forholdsvis let for os at tiltrække store mængder af lærere til de her kurser, så er det selvfølgelig fordi, de har et godt fagligt indhold og derfor har opbygget et godt ry blandt lærerne. Men det siger også noget om, at der ikke er mange af den her type af tilbud for danske fysik- og kemilærere, der gerne vil vide med om deres fag. Kurserne er jo ren win-win. Både for os, for lærerne og for eleverne. Vi får mulighed for at give nogen viden videre til lærerne, der til gengæld får gratis faglig inspiration, som de kan bruge direkte i undervisningen.