25 nysgerrige lærere på plastkursus i Nordsjælland

25 fysik- og kemilærere deltog den 30. oktober i et inspirationskursus, der både bestod af laboratorieforsøg på DTU i Lyngby og et virksomhedsbesøg hos Carmo A/S i Espergærde.

Del:

Plast er en stor del af vores hverdag. Emballage, telefoner, medicoudstyr, transportmidler, solceller og meget mere indeholder alt sammen store mængder plast. Ikke desto mindre kender kun de færreste plastens natur og kemien bag.

Derfor afholder brancheorganisationen Plastindustrien med jævne mellemrum gratis kurser, der giver lærere ideer og de nødvendige grundlæggende redskaber til at arbejde med plast i grundskolens fysik- og kemiundervisning. Senest blev der den 30. oktober afholdt kursus i Nordsjælland, hvor mere end 25 lærere deltog.

Kurset startede på DTU i Lyngby, hvor deltagerne fik en solid indførsel i plasten historie, forskellige plastprodukter, samt om plastens genanvendelsesmuligheder. Derefter var der mulighed for at lege med plast i laboratoriet og alle fik en gratis spritny plastkasse med plastprøver med hjem med øvelser, som kan udføres sammen med deres elever.

Den plastproducerende virksomhed Carmo A/S i Espergærde havde dernæst arrangeret et meget spændende kig ind i virksomhedens nye produktionshal.

Per Brix, Head of Production i Carmo, gav sammen med en række medarbejdere – bl.a. en plastmagerlærling – de 25 fysik- og kemilærere en grundig introduktion til virksomhedens mange aktiviteter.

– Det er rigtig dejligt at møde lærerne og give dem indsigt i vores hverdag og produktion, da det jo er dem, der har direkte kontakt til eleverne, og de kan være med til at præge de unge i retning af en uddannelse med plast. Derfor havde vi også valgt at inddrage vores lærling i præsentationen af virksomheden, fortæller Per Brix, Head of Production i Carmo.

Jo Dietrich, uddannelseskonsulent i Plastindustrien, supplerer:

– Vi er meget glade for, at en virksomhed som Carmo åbner deres døre og skaber forbindelse mellem uddannelse og industri – for uden virksomhederne, kan vi ikke løfte den fælles opgave med at få flere til at vælge en faglært uddannelse.