Coloplast og Lego er med i Danmarks Eksportkanon

Ikke-kategoriseret

Danmarks Eksportkanon beskriver landets største eksportbedrifter siden 1989. Den indeholder 30 danske eksportvirksomheder, der i alt omsætter for mere end 850 milliarder kroner om året og beskæftiger flere end 75.000 personer herhjemme. Med på listen er bl.a. de to plastvirksomheder Coloplast og LEGO.

Del:

Af Lars Friis Farsøe.

I denne uge præsenterede handels- og europaminister Nick Hækkerup (S) Danmarks Eksportkanon, der skal inspirere flere virksomheder til eksport. Samtidig giver kanonen også 95 konkrete råd til, hvordan man får succes på eksportmarkederne. 

Download:

 

Danmarks Eksportkanon indeholder de 30 største danske eksportbedrifter siden 1989, og de 30 virksomheder er udvalgt blandt mere end 300 nomineringer. Formålet med kanonen er som nævnt at få flere danske virksomheder til at fokusere på eksport:

– Hver eneste gang vi kan øge eksporten med én milliard, skaber det 600-700 arbejdspladser herhjemme. Derfor skal vi have flere virksomheder med på eksportvognen, og kanonen kan forhåbentligt inspirere mange til at gå i gang, fortalte handels- og europaminister, Nick Hækkerup ved præsentationen af kanonen.

Læs mere under annoncen… ###REKLAME###

Coloplast og LEGO er med på listen

Blandt de 30 virksomheder der klarede sig igennem nåleøjet til kanonen, er Coloplast og LEGO. Det var imidlertid ikke nemt for udvalget bag kanonen at nå frem til den endelige liste:

– Udvælgelsesprocessen var svær. Jeg blev overrasket over, hvor mange interessante og stærke virksomheder, der er rundt om i Danmark, som man ikke kender, fortæller medlem af kanonudvalget og nationaløkonom ved Aarhus Universitet, Philipp Schröder.

Om udvælgelsen af Coloplast fortæller Thomas Bustrup, direktør i DI og medlem af kanonudvalget, følgende:

– Coloplast kan noget særligt, når det kommer til at forstå brugernes behov. Fra dag ét har virksomheden formået at sætte sig i kundens sted og gør det nu med succes på tværs af kontinenter og kulturer. Det stræber de fleste efter, men de færreste formår at efterleve det på niveau med Coloplast.

 

Om udvælgelsen af LEGO fortæller Christian Stadil, medejer af Hummel og medlem af kanonudvalget, følgende: 

– LEGO har holdt sig tæt på sin design- og brand-dna, men har samtidig formået at gå i nye retninger gentagne gange, hvad end vi taler om sociale medier, animation eller samarbejder med Hollywood.

Blandt virksomhederne i kanonen er også andre kendte virksomheder som Mærsk Line, ISS og Siemens Windpower og mindre kendte som designvirksomheden Designit, robotudviklerne i Universal Robots og frugtkoncentratfirmaet Orana. Samtidig er flere af forhåndsfavoritterne blevet valgt fra. Blandt andre Vestas, Rambøll og Zentropa, som alle var blandt de nominerede.