Dansk succes i Sydamerika

 I 2009 fik Accoat en lidt speciel forespørgsel: En af virksomhedens store kunder ville have Accoat med til Brasilien, og Accoat sagde ja tak. Den beslutning har adm. direktør Niels Uhrbrand ikke fortrudt, selvom udfordringer ved at etablere sig i sambaens hjemland har været til at få øje på.

Del:

Af Asbjørn Lindsø, Plastindustrien

Brasilien er andet end samba, karneval og fodbold. Det er også en af de vigtigste vækstøkonomier og med godt 190 mio. indbyggere i ryggen allerede nu verdens syvende største økonomi. Alt tyder på høj BNP-vækst i de kommende mange år, og en købestærk middel- og overklasse vokser frem med eksplosiv fart. Der er derfor god grund til at holde et vågent øje med Sydamerikas største land.

Det gør de i den nordsjællandske plastvirksomhed Accoat – og nok også lidt mere end de fleste andre. For i snart tre år har Accoat nemlig haft et produktionsanlæg i udkanten af landets største by Sao Paulo.

-Det var en af vores store kunder, der tilbage i 2009 spurgte os, om ikke vi havde lyst til at hjælpe dem i Brasilien ved at oprette produktion i landet. Vi drejede ikke bare globussen og satte fingeren på et tilfældigt sted og sagde ”der tager vi hen”. Vi er i Brasilien, primært fordi vores kunde er der, forklarer adm. direktør Niels Uhrbrand om baggrunden for at slå sig ned på den anden side af Atlanterhavet.

Ville have etableret sig i et BRIK-land – også uden kunden

Accoat er en del af SP Group A/S og blandt Europas førende virksomheder inden for flourcoating.  Accoat har succes og præsterer pæne tal på bundlinjen. Derfor kunne etableringen i Brasilien godt ligne et eksotisk sideprojekt mere end en nødvendig prioritering. Sådan ser Niels Uhrbrand dog ikke på det:

-Lige nu går det godt for os i Danmark, men vores problem i Accoat – og med os de fleste danske virksomheder – er, at vi ligger et sted, hvor der ikke er vækst. På sigt er det ganske enkelt ikke sandsynligt, at vi kan fortsætte med at udvikle os, når det omkringliggende samfund ikke gør det. Selvfølgelige er der nicher, der kan klare sig, men helt overordnet, så er det jo den udfordring, vi og mange andre står overfor.

Uhrbrand siger videre:

-Mens væksten i Danmark er gået i stå, så eksploderer den jo i lande som Brasilien. Der går det kun en vej, og det er fremad. Derfor er jeg også sikker på, at vi uanset hvad ville have orienteret os mod et af BRIK-landene på et tidspunkt. Også selvom vi ikke på forhånd have haft en kunde derude.

 

Læs resten af nyheden under annoncen…###REKLAME###

Uvurderlig støtte fra DIBD

Accoats administrerende direktør lægger dog samtidig ikke skjul, at etableringen i Brasilien har været en besværlig affære, og at tålmodigheden til tider er blevet testet:

-Vi fandt temmelig hurtigt ud af, at det at skulle opbygge en virksomhed i Brasilien er en meget tids- og ressourcekrævende proces. For os var den også en proces, hvor vi skulle starte helt fra scratch. Vi vidste ikke meget om Brasilien på forhånd. Skal du klare dig i det brasilianske bureaukrati er du nødt til at alliere dig med nogen, der kender systemet. Her var DIBD en uvurderlig støtte for os, som simpelthen har været guld værd.

DIBD er DI’s internationale afdeling, der har kontorer rundt omkring i de store nye vækstøkonomier. Direktøren for afdelingen i Sao Paulo hedder Per Lerdrup Olsen. Han har boet i landet i halv menneskealder og er i ekspert i at drive virksomhed på brasiliansk:

-Særligt opstarten kan for danske virksomheder være både lang og dyr på grund af Brasiliens fænomenale bureaukrati, forklarer han.

-Det tager let op til et år at få alle de tilladelser, som det kræver at oprette en industrivirksomhed. Sådan er det bare. Før de er på plads, kan du intet gøre. Og så er det tilmed et krav, at du har bygningerne stående klar en del af den tid.

Bureaukratiet er det samme for alle

DI’s mand i Brasilien uddyber:

-Der kan være mange faldgruber i starten, og derfor er vores primære opgave i DIBD også at hjælpe de danske virksomheder med at få etableret sig og få fodfæste. Det gør vi både med rådgivning, men også ved at hjælpe med det mere praktiske. Mange virksomheder bliver fx først registreret på vores adresse for at slippe for at skulle betale for bygninger, de ikke kan bruge, mens deres ansøgninger behandles. I Brasilien er der også en regel om, at alle virksomheder skal have en brasiliansk direktør. Jeg har permanent opholdstilladelse, og det har betydet, at jeg faktisk formelt er administrerende direktør for adskillige danske virksomheder her i landet, fortæller Lerdrup Olsen med et grin. Han uddyber:

-Noget af den brasilianske lovgivning kan måske virke rigid og unødvendig set fra et dansk perspektiv, men man skal huske på, at bureaukratiet og de øvrige udfordringer, man kan løbe ind i, ikke er konkurrenceforvridende. Det er jo det samme for alle, hvis du vel og mærke ved, hvordan du skal begå dig og kender reglerne – også de uskrevne.

Vil være leverandør til olie- og gasindustrien

Lige nu leverer Accoats brasilianske produktionsanlæg næsten udelukkende til den kunde, der oprindeligt lokkede Accoat over Atlanterhavet. Men ambitionerne er større i den nordsjællandske virksomhed:

-Udover selvfølgelig at bevare relationen til vores nuværende hovedkunde, så er vores helt store mål i Brasilien at komme ind som leverandør til olie- og gasindustrien, som er inde i en rivende udvikling. Derfor er marketing også vores primære udfordring lige nu. Vi skal ud og have skabt de rigtige relationer, forklarer Niels Uhrbrand.

Han gætter på, at Accoat har nået det mål inden for de næste 5-10 år.