Thomas Berggrein er ny ejer af Engineers Service Systems. Han er ikke i tvivl om, at virksomhedens mission som maskinleverandør til plastbranchen er at gøre kundernes hverdag nemmere, billigere og så effektiv som mulig.
Den 1. januar 2021 blev Thomas Berggrein officielt ejer af Engineers Service Systems, der har kontor i Espergærde nord for København og som bl.a. leverer maskiner og robotter til plastvirksomheder i Norden.
Virksomheden blev stiftet af Emil Koch tilbage i 2000, og da han fyldte 66 år, ønskede han at give ejerstafetten videre. Emil Koch er fortsat tilknyttet som konsulent.
Ambitionen er fortsat at være en nærværende totalleverandør, som er kundens sparringspartner til levering af små som store løsninger til plastbranchen.
– Hos Engineers Service Systems har vi en meget praktisk tilgang til tingene. Uanset om vi sælger en sprøjtestøbemaskine, pakkeudstyr, en granulator eller vores eget softwaresystem, er det altid os selv, som er med ude og sætte det op hos virksomheden. Vi lægger stor vægt på at have et tæt samarbejde med kunden før, under og efter installationen, fortæller Thomas Berggrein.
Han fortsætter:
– Min holdning er, at vores fornemmeste opgave er at optimere vores kunders hverdag så den bliver mere effektiv, nemmere og billigere. Det gør vi blandt andet ved tilbyde kunderne høj faglig viden, og hvis de har behov for det – skræddersyede løsninger i samarbejde med vores leverandører, som primært er fra Italien og Tyskland.
Thomas Berggrein er oprindelig uddannet klejnsmed, og har i en længere årrække arbejdet med procesudstyr i forskellige brancher bl.a. fødevare- og medicinalindustrien. Derfor er han også rustet til dialogen med kunderne – uanset om den foregår på direktionsgangen eller i produktionshallen.
Meget fokus på energiforbrug og regenerat
Efter at have overtaget ejerskabet af Engineers Service Systems har Thomas Berggrein oplevet, at plastproduktionsvirksomhederne i stigende grad har fokus på optimering af energiforbruget.
Han udtaler:
– Når jeg kommer rundt på virksomhederne, er det tydeligt, at der stadigvæk står en del gamle maskiner. Det kan være en barriere for vækst, men jeg oplever en stor interesse for, hvordan nye maskiner kan være med til at forbedre konkurrenceevnen i form af lavere energiforbrug og højere effektivitet. Samtidig er der også et stort ønske om at automatisere produktionsprocesserne yderligere for at nedbringe antallet af manuelle arbejdsgange.
Thomas Berggrein forklarer endvidere, at plastbranchens iver efter at omfavne den grønne omstilling også slår igennem, når det handler om øget brug af regenerat:
– Plastvirksomhederne er meget optaget af at passe på klodens ressourcer – især af hensyn til de næste generationers fremtid. Det betyder, at der bliver brugt mere og mere regenerat, hvilket kan være en udfordring for udstyret. Derfor er jeg sikker på, at det er et område, som vi vil specialisere os endnu mere i, da vores udstyr håndterer regenerat uden problemer.
Ønske om ny viden var årsag til medlemskab
I foråret besluttede Thomas Berggrein, at det var tid til at melde Engineers Service Systems ind i Plastindustrien.
Thomas Berggrein fortæller:
– For os er det vigtigt hele tiden at være opdateret på, hvad der rører sig i branchen. Det kan f.eks. være i forhold til nye teknologier, nye lovændringer eller nye kommunikationstiltag som ’Realistisk om plast’-kampagnen. Derfor så jeg det som et naturligt skridt at blive en del af Plastindustrien.
Han siger afslutningsvis:
– Plastindustrien har i øjeblikket også et stort fokus på energibesparelser, og det flugter rigtig godt med vores forretning og løsninger. Derudover er det min oplevelse, at brancheforeningen står for at skabe nogle professionelle rammer, hvor vi både kan mødes med kunder og konkollegaer.