Dantoy investerer i udvikling af produkter i bioplast

På billedet ses nogle af de nye produkter fra legetøjsvirksomheden dantoy, der er lavet af bio-plast, der kommer i butikkerne i april.

Investering i udvikling af produkter i bioplast er en af årsagerne til, at virksomheden dantoy i Hobro har oplevet et fald i overskuddet modsat forrige år. Det fortæller Marck Højbjerg Matthiasen, administrerende direktør i dantoy.

Del:

For nylig offentliggjorde virksomheden dantoy fra Hobro deres årsregnskab, der viste et overskud før skat på 90.000 kroner modsat året før, hvor der blev tjent 1,1 millioner kroner. En af årsagerne skyldes investering i udvikling af legetøjsprodukter i bioplast.

Til avisen Nordjyske forklarer administrerende direktør hos dantoy, Marck Højbjerg Matthiasen:

– Det er klart, at det ikke er tilfredsstillende for en virksomhed af vores størrelse at tjene 90.000 kroner i runde tal. Når det er sagt, så kan vi sagtens henføre til, hvorfor det er gået, som det er.

Kunderne efterspørger produkter i bio-plast

Til Nordjyske Stiftstidende forklarer Marck Højbjerg Matthiasen, at virksomheden blandt andet har investeret i at skabe produkter i bioplast. Produkterne er skabt på baggrund af en øget efterspørgsel fra kunderne.

Marck Højbjerg Matthiasen forklarer:

– I dantoy sælger vi vores produkter til 50 lande rundt om i verden. Det betyder så også, at vi har en god fornemmelse for, hvad det er, kunderne i de forskellige lande efterspørger. Og noget af det, er produkter i bioplast.

LÆS OGSÅ: Legetøjsfirmaet leger ikke med Kina – Hobrofirmaet investerer lokalt

Produkter i bioplast kommer i butikkerne til april

Allerede i april i år vil kunderne kunne finde flere forskellige dantoy produkter i bioplast på hylderne i butikkerne, herunder tallerkener, bestik og traktorer med vippelad.

– På nuværende tidspunkt har vi syv produkter i bio-plast, og kigger vi i glaskuglen, så er jeg sikker på, at der vil komme flere produkter i denne plasttype. Men ligemeget, hvilket materiale vi producerer i, så det er vigtigt for os i dantoy at skabe legetøj, der både styrker børnenes finmotorik, men også legetøj, der er med til at bringe glæde til børn og familier ved at formidle ”dantoy legen”, der er længerevarende, lærerige og fantasifulde legeoplevelser.

Dansk produceret legetøj eksporteres til hele verden

I virksomheden i Hobro, er der i de sidste 50 år blevet produceret legetøj til 50 lande rundt om i verden. Det gør også virksomheden til noget særligt, da det er en af de få legetøjsvirksomheder, der stadig producerer sit legetøj på det europæiske kontinent.

For at kunne konkurrere mod andre virksomheder, har dantoy også valgt at investere i nye maskiner. Det fortæller Marck Højbjerg Matthiasen til avisen Nordjyske.

– Vi har skaleret op på maskinfronten og været ude og købe nogle store, dyre maskiner for at holde fast i vores konkurrenceevne.

Det største marked findes syd for den danske grænse, Tyskland, hvor landet står for et sted mellem 18 og 20 procent af den totale omsætning. Det er også årsagen til, at virksomheden har valgt at oprette et nyt salgskontor i landet mod syd.

Selvom legetøjsvirksomheden ikke sender sin produktion til udlandet, så har den en stor eksport at vare dertil. Til avisen Nordjyske fortæller Marck Højbjerg Matthiasen, at mellem 75 og 80 procent af virksomhedens samlede omsætning kommer fra salg til udlandet.