Flere besøgende, større synlighed og en bredere interesse på tværs af branchen. Det var nogle af konklusionerne, som PUR-sektionen kunne tage med sig fra årets Building Green-messe i Forum.
De seneste år har Plastindustriens PUR-sektion været med på den årlige Building Green-messe i Forum. Her samles et bredt udsnit fra den danske byggebranche for at diskutere og promovere grønne løsninger på tværs af branchen.
Årets messe fandt sted d. 1. og 2. november, og igen i år havde PUR-sektionen taget forskellige medlemmer med. Det fortæller Rasmus Grusgaard, som er sekretær for PUR-sektionen.
– I år var vi en del forskellige medlemsvirksomheder samlet over de to dage, blandt andet Covestro, IKO BV, Kingspan Danmark, Tinby og BASF. Der var godt gang i den, siger Rasmus Grusgaard.
En af virksomhederne, som viste flaget på messen, var canadiske IKO. Virksomheden har netop i år udvidet med en dansk filial, og derfor følte man, at det var naturligt, at man viste sin tilstedeværelse.
– Det er altid effektivt at kunne samles sådan på tværs af branchen. Selvom de fleste af os er konkurrenter til dagligt, kan vi lære en masse af hinanden, og der er plads til os alle på markedet, siger Martin S. Henriksen, Key Account Manager hos IKO og slår fast:
– Det vigtige er jo at fortælle de mange gode historier om PUR og PIR som isoleringsmaterialer.
De unge viste flaget
Messen slog igen i år deltagerrekorden. Hele 8.000 deltagere kiggede således forbi over de to dage – heriblandt mange fra også den yngre målgruppe, eksempelvis arkitektstuderende.
Den stigende interesse fra de helt unge gik da heller ikke ubemærket hen, fortæller et par af årets deltagere fra PUR-sektionen.
– Jeg synes, der har været godt gang i den. Selvom vi indtil videre er en relativt lille branche indenfor bygningsisolering, har de besøgende vist en fin interesse begge dage, siger Kenneth Søborg, som til dagligt er Account Manager hos Covestro A/S.
– Især har det været fedt at se den interesse, som fx de arkitektstuderende har vist vores materialer. PUR er jo et relativt nyt isoleringsmateriale for mange, så det er fedt, hvis vi kan få den kommende generation med, fortsætter Kenneth Søborg.
Rasmus Grusgaard fra Plastindustrien har haft samme oplevelse:
Generelt virker det til, at messen trækker flere og flere mennesker, og blandt dem en del fra den yngre målgruppe. Min oplevelse er, at de er meget åbne overfor mulighederne med materialet, fx i forhold til dets energibesparende egenskaber.
PUR/PIR: Et effektivt og miljøvenligt materiale
Byggebranchen har i mange år fortrinsvis foretrukket materialer som sten- og glasuld, når det kommer til isolering. Rasmus Grusgaard ser dog stadigt flere og flere, som skifter til PUR og PIR. Som materiale er det nemlig både miljøvenligt og energibesparende, fortæller han.
– PUR/PIR kan som materiale være med til at sikre store besparelser pga. dets energieffektivitet per areal, samtidig med at det udleder mindre CO2 end traditionelle isoleringsmaterialer under dets fremstilling, siger Rasmus Grusgaard, som fortsætter:
– PUR er jo et super alsidigt materiale, men også meget solidt. Specielt indenfor isolation har det mange fordele, da det hverken kan falde sammen eller optage fugt som mere traditionelle materialer.
– Det tror jeg er et budskab, som flere og flere kan tilslutte sig, slutter Rasmus Grusgaard.
Plastindustriens PUR-sektion havde i alt 11 medlemsvirksomheder repræsenteret ved årets messe.
Messen løber af stablen igen næste år, hvor sektionen igen regner med at øge synligheden og tilstedeværelsen.