PLIXXENT laver PUR-forløb på Odense Tekniske Gymnasium

PLIXENNT udførte i oktober og november et undervisningsforløb for cirka 250 elever i 2.g. på Odense Tekniske Gymnasium. Forløbet kombinerede grundviden om PUR med en konkurrence, hvor det gjaldt om at finde innovative løsninger til at indsamle, genbruge eller genanvende PUR.

PLIXXENT besøgte i oktober og november måned Odense Tekniske Gymnasium (OTG) med et undervisningsforløb om Polyurethan (PUR). Virksomheden gav cirka 250 elever i 2.g. en introduktion til PUR-materialet, og gymnasieeleverne konkurrerede efterfølgende om at være innovative og tænke PUR ind i en cirkulær økonomi.

Del:

Odense Tekniske Gymnasium fik i oktober og november måned besøg af virksomheden PLIXXENT A/S. Hele gymnasiets 2.g. årgang – cirka 250 elever – deltog i forløbet.

Som en opstart til undervisningsforløbet gav PLIXXENT gymnasieeleverne en introduktion til PUR og materialets egenskaber. Derefter blev eleverne stillet en opgave, som de i den følgende periode arbejdede med i grupper.

Som en del af undervisningsforløbet dystede grupperne mod hinanden om at finde de bedste idéer, som blev præsenteret på den afsluttende finaledag.

Gymnasieelever dyster i PUR-konkurrence

Opgaven gjaldt om – med udgangspunkt i PUR-materialets egenskaber – at finde de mest innovative og kreative løsninger og metoder til at inkorporere PUR i en cirkulær økonomi.

Med inspiration fra det indledningsvise PUR-oplæg arbejdede grupperne i 4 uger med deres idéer og fik sparring fra PLIXXENT undervejs.

– Det var første gang, vi prøvede dette koncept af med at holde et 1½ times foredrag om polyuretan for 250 2.g gymnasieelever og derefter stille dem alle en opgave. Derfor var vi lidt spændte på udfaldet, men det gik over al forventning, fortæller Erik Larsen, R&D Manager i PLIXXENT.

Innovative idéer til cirkulær økonomi

Grupperne kunne vælge at dykke ned i et af tre emner i konkurrencen: indsamling, genbrug eller genanvendelse af overskydende materiale fra produktion af PUR-produkter og/eller udtjente PUR-produkter.

En gruppe fra hver klasse – i alt ni grupper – med de bedste og mest innovative løsninger blev udvalgt til at præsentere deres idé og planche på den store finaledag. Et dommerpanel stod for at udpege vindergruppen blandt de 9 præsentationer.

Dommerpanelet bestod af Michael Frellesvig Boss, Naturvidenskabernes Hus, Kirsten Frandsen fra Odense Tekniske Gymnasium og Erik Larsen, R&D Manager i PLIXXENT A/S.

– Forløbet gik utrolig godt. Det var fantastisk at møde en masse engagerede gymnasieelever, som havde gjort sit umage for at nytænke genanvendelse og pitche deres ideer foran et dommerpanel, fortæller Erik Larsen, R&D Manager i PLIXXENT A/S.

Se billeder fra forløbet