Thomas Drustrup: De gode eksempler pibler frem

Adm. direktør Thomas Drustrup 2021

Thomas Drustrup, adm. direktør i Plastindustrien, skal ikke lede længe efter konkrete cases og eksempler på, hvordan Plastindustriens medlemmer knokler med den grønne omstilling. Det er positivt og afgørende i en tid, hvor klimadagsordenen fylder mere end nogensinde før.

Del:

Tekst af Thomas Drustrup, adm. direktør i Plastindustrien – bragt som leder i Magasinet Plast nr. 3 2021.

For nylig offentliggjorde FN’s klimapanel (IPCC) en rapport med det klare budskab, at der skal ske en kraftig reduktion i klodens CO2-udledning, hvis vi skal forebygge klimaforandringerne.  

Det er derfor nødvendigt, at både politikere, myndigheder, forbrugere og virksomheder trækker i samme retning. Også selvom det kan forekomme som en abstrakt og svær opgave. 

Heldigvis er der mange gode aktuelle eksempler fra vores egen ’andedam’, som vidner om, at danske plastvirksomheder er deres ansvar bevidst og godt i gang. 

Kort før jeg satte mig til tasterne for at skrive denne test, scrollede jeg igennem nyhedsstrømmen på LinkedIn, og virksomhedernes opdateringer vidner om, at den grønne omstilling fylder mere og mere i hverdagen.  

Tre konkrete cases

Den første historie jeg stødte på var fra Letbek i Tistrup, som har ansat en medarbejder til at foretage CO2-beregninger, når virksomheden udarbejder tilbud til kunder. På den måde kan kunderne se, hvilken CO2-mæssig gevinst de kan opnå, hvis de eksempelvis vælger en løsning, der indeholder genanvendt plast. 

Dernæst faldt jeg over et nyt samarbejde mellem ST Plast fra Esbjerg og Storøhage Kartofler. De har i fællesskab udviklet en kartoffelemballage i 100% rPET, som er godkendt til direkte fødevarekontakt. ST Plast vurderer, at mange andre fødevareproducenter vælger at gå denne vej i fremtiden. 

Endelig kunne jeg også læse, at Coloplast har præsenteret en flerårig plan for, hvordan virksomhedens mange emballager skal gøres grønnere. Kort fortalt vil virksomheden designe emballagen, så den langt nemmere kan genanvendes, og så skal emballagerne indeholde mere genanvendt materiale.  

Eksemplerne fra vores medlemskreds er langt flere end ovenstående, men de tre cases afspejler ganske godt, hvordan de danske plastvirksomheder arbejder seriøst og målrettet på mange fronter. 

Inspiration til flere energibesparelser

Afslutningsvis vil jeg slå et slag for vores inspirationskatalog om energibesparelser, som vi netop har præsenteret på en større konference.

Inspirationskataloget er fyldt med historier fra plastvirksomheder, som åbenhjertigt fortæller om, hvordan de har opnået store energibesparelser. De er er godt eksempel på, at det både er muligt at reducere CO2-udledningen og samtidig styrke konkurrenceevnen.  

Det er absolut ingen nem opgave at nå i mål med de CO2-reduktioner, som FN’s klimapanel vurderer er nødvendige, men der skal ikke herske tvivl om, at danske plastvirksomheder knokler med den grønne omstilling i dagligdagen.