Superfos blæser til kamp mod plastmyter

”Vi forsøger at gøre op med bestemte myter om plast ved at udbrede viden og fakta på en letforståelig og visuelt appellerende måde", fortæller Janni Langkjær Pedersen, Divisional Sustainability Communication Manager hos Superfos, en virksomhed i Berry Global. Her er et eksempel på det materiale, som Superfos anvender til plastoplysning.

Den offentlige holdning til plast er ofte præget af en negativ og ensidig tone. Det skyldes til dels, at myter og urigtige påstande har det med at overtage debatten, og det spænder ben for en saglig og oplyst samtale om plast. Det mener Janni Langkjær Pedersen, som er Divisional Sustainability Communication Manager hos Superfos, en virksomhed i Berry Global. Superfos har derfor skruet op for kommunikationen i arbejdet for at komme plastmyter til livs.

Del:

Plast er et omdiskuteret emne, som jævnligt er den del af den offentlige debat om de aktuelle klima- og miljøudfordringer. Ifølge Janni Langkjær Pedersen, Divisional Sustainability Communication Manager hos Superfos – en virksomhed i Berry Global, er bekymringen og ivrigheden efter at finde løsninger på udfordringerne først og fremmest ganske forståelig – og den kan endda være konstruktiv:

– Som virksomhed oplever vi, at der med rette er fokus på handling i øjeblikket. Det er i sig selv meget positivt, når det kommer til at finde innovative løsninger på, hvordan vi som samfund eksempelvis kan håndtere vores affald bedre, hvordan vi som virksomhed kan designe vores emballage anderledes eller på anden vis imødekomme den cirkulære økonomi.

Samtidig mener Janni Langkjær Pedersen, at handletrangen kan få negative konsekvenser for både klima og miljø, hvis ikke løsningerne findes på et oplyst grundlag frem for på baggrund af myter:

– Det er knapt så godt, ikke kun for os som virksomhed men for vores samfund, når plast som materiale dæmoniseres i stedet for, at fokus ligger mere generelt på bedre udnyttelse af ressourcer og håndtering af affald. For plast har rigtig mange positive egenskaber, der skal ses i forhold til eksempelvis minimering af CO2-aftryk og madspild, forklarer hun.

Deler flittigt viden og fakta om plast

Det er ifølge Janni Langkjær Pedersen særligt vigtigt at oplyse om plastmaterialets egenskaber netop nu, hvor det har en brændende platform. Derfor gør Superfos en proaktiv indsats for at dele information og fakta om bedre udnyttelse af ressourcer, genanvendelse og affaldshåndtering.

– Som virksomhed tager vi vores rolle som rådgivere og formidlere af viden seriøst. Vi forsøger vi at gøre op med bestemte myter om plast ved at udbrede viden på en letforståelig, visuelt appellerende måde, og vi inviterer blandt andre politikere og skoleklasser ind til dialog.

I regi af det tidligere moderselskab RPC Group er der udviklet film og infografik, som med tal og fakta understreger plastens positive egenskaber i et klima- og miljøperspektiv. Superfos har desuden udviklet en quiz, som kan findes på virksomhedens hjemmeside.

Fokus på cirkulær økonomi i praksis

Janni Langkjær Pedersen ser det som virksomhedens rolle i praksis at sørge for, at plast udnyttes som den værdifulde ressource, den er. Derfor er Superfos blandt andet dedikeret til Operation Clean Sweep programmet, som har til formål at bekæmpe spild af plastgranulat fra produktionsvirksomheder til miljøet.

Desuden har Superfos et stort fokus på emballagedesign tilpasset den cirkulære økonomi, og virksomheden er i fuld gang med at implementere et Cirkulært Klassificeringsværktøj, som er udviklet af RPC Group Plc:

– Klassificeringsværktøjet kan via karaktererne A-F hurtigt synliggøre for vores kunder, hvordan en emballage bedst designes – især med genanvendelse for øje.

Janni Langkjær Pedersen understreger afslutningsvis, at det dog ikke er tilstrækkeligt at tage interne tiltag, der skubber til den cirkulære omstilling, hvis plastens image skal forbedres:

– Plast er en del af løsningen. Og det er vigtigt, at vi som samfund står sammen om, at det ikke er følelser men fakta, der får lov at bestemme handlingerne. Det ønsker vi at bidrage til.