Verdens mest populære klods fylder 60 år

LEGO-klodsen fylder 60 år. Pressebillede - LEGO Koncernen.

For nylig kunne LEGO fejre, at det var 60 år siden, at koncernen fik patent på den ikoniske plastklods. Adm. direktør i Plastindustrien, Thomas Drustrup, understreger, at LEGO-koncernen har en enorm positiv betydning for den danske plastbranche.

Del:

I 1946 bestilte snedkeren Ole Kirk Kristiansen den første plaststøbemaskine fra Tyskland, men først 12 år senere var den ikoniske LEGO-klods færdigudviklet, og Ole Kirk Kristiansen var dermed klar til at søge patent på produktet.

60 år senere er LEGO-klodsen kendt af mange mennesker verden over, og bliver både brugt til leg i børneværelset og til læringsøvelser internt i virksomheder.

Som de fleste ved, så er ordet LEGO en sammenfletning af ordene ‘Leg godt’, og det er også disse ord, der er grundlaget for LEGO Koncernen, og som har været medvirkende til at gøre virksomheden til en af verdens største aktører på legetøjsmarkedet.

For næsten 80 år siden blev LEGO Koncernen historiske fundament skabt i et lille tømrerværksted, hvor Ole Kirk Kristiansen på daværende tidspunkt var eneforsørger og havde brug for et ekstra arbejde for at kunne forsørge sine fire sønner.

Værkstedet er i dag blevet erstattet af produktionsfaciliteter over hele verden, men koncernens hovedsæde er stadigvæk i Billund. I år 2019 forventes det, at der er flere LEGO-minifigurer end mennesker på Jorden.

SE OGSÅ: Tidslinje for LEGO Koncernen

Plastindustrien: LEGO er en vigtig og dygtig ambassadør for branchen

Ifølge den administrerende direktør i Plastindustrien, Thomas Drustrup, så har LEGO Koncernen stor betydning for den danske plastbranche:

– LEGO Koncernen har en stor betydning for den danske plastbranche, da det er en virksomhed, der er med til at vise et af de utroligt mange produkter, der kan skabes ud af plast. Dermed er de også en vigtig og dygtig ambassadør for mange andre danske plastvirksomheder, udtaler Thomas Drustrup.

Han fortsætter:

– Derudover arbejder LEGO Koncernen også målrettet inden for områder som blandt andet innovation og uddannelse. På sidstnævnte område er de vigtige medspillere, da de kan åbne øjnene for mange unge mennesker, og vise dem de spændende jobmuligheder, der findes inden for plastbranchen. Og netop dét at inspirer unge til at uddanne sig inden for plastbranchen er utroligt vigtigt, da branchen oplever en øget efterspørgsel på kvalificeret arbejdskraft.

https://twitter.com/plastindustrien/status/957612282044928002