Ny kampagne skal skaffe flere faglærte til industrien

Ikke-kategoriseret

Et usædvanligt og tæt kampagnesamarbejde mellem 3F, HK/Privat, Dansk Metal og Dansk Industri skal bane vej for flere praktikpladser og få flere til tage en uddannelse som faglært inden for industrien. Kampagnen hedder Hands-on, og den skal vise de faglærtes betydning for det danske samfund. Plastindustrien bakker op om den nye kampagne, der blev skudt i gang i sidste uge.

Del:

Af Lars Friis Farsøe.

Prognoser viser, at danske industrivirksomheder i de kommende år vil mangle helt op til 30.000 faglærte. For at få vendt den negative udvikling, så har 3F, HK/Privat, Dansk Metal og DI valgt at gå sammen i et kampagnesamarbejde kaldet Hands-on.

Hands-on er en 3-årig kampagne-indsats, der skal vise de faglærtes betydning for vores samfund, og de mange muligheder der er for spændende jobs i industrien.

Kampagnen henvender sig primært til unge, forældre, vejledere og virksomheder, som sammen skal give mere viden om erhvervsuddannelserne, så den dårlige udvikling bliver vendt.

Læs mere under annoncen… ###REKLAME###

Plastindustrien: Vi har brug for dygtige faglærte

Industrien spiller en afgørende rolle for Danmarks fremtid, da næsten halvdelen af dansk eksport stammer fra industrien. Derfor er det afgørende, at der fortsat er kvalificeret arbejdskraft til rådighed for de danske industrivirksomheder – det mener Plastindustriens chef for virksomhedsudvikling Claus Henriksen: 

– Det er uhyre vigtigt at virksomhederne har tilstrækkelig faglært arbejdskraft – men vi må ikke glemme kvaliteten – derfor ønsker vi også, at langt flere af de dygtigere elever søger ind på de tekniske skoler tager en erhvervsuddannelse som f.eks. plastmager. Med de høje produktionsomkostninger i landet er det vigtigt, at maskinrummet hele tiden fintunes, og at der bliver skabt forbedringer. Det kræver højkompetente og dedikerede faglærte.

LÆS OGSÅ: Plastmager fik guldmedalje

Claus Henriksen deltog i sidste uges lancering Hands-on-kampagnen, som fandt sted på MAN-diesel og Turbo i København. Han håber, at kampagnen medvirker til at sætte fokus på udfordringen med, at der bliver færre og færre ufaglærte job:

– De ufaglærte job forsvinder jo. Så det er kun en fordel, at flere og flere bliver uddannet. De får kompetencer, og bliver mere specialiserede inden for de respektive fag. Det er med til at udvikle virksomhederne.

I forbindelse med Hands-on er der åbnet et kampagnesite og en Facebookside samt produceret en produktionsvideo:

Web: www.hands-on.dk

Facebook: www.facebook.com/handson.kampagnen