På HI-messen i Herning havde Vindmølleindustrien indbudt til debat om underleverandørernes fremtidige rolle. Blandt paneldeltagerne var repræsentanter fra kompositvirksomhederne Jupiter Group A/S og Fiberline Composites A/S.
Vindmølleindustrien havde i år valgt at afholde deres årsmøde i forbindelse med HI-messen i Herning. Et af programpunkterne var i den sammenhæng en debat om underleverandørernes fremtidige rolle i vindbranchen.
Debatten tog afsæt i en hypotese om, at de kommende generationer af vindmøller bliver langt større end tilfældet er i dag.
Panelet bestod bl.a. af repræsentanter fra virksomhederne Jupiter Group og Fiberline Composites, der begge er aktive medlemmer af Plastindustriens Kompositsektion.
Tidlig involvering gør en stor forskel
Første del af debatten handlede primært om, hvordan underleverandørerne mener, at de hver især kan understøtte og lette deres respektives kunders vej til udviklingen af større vindmøller.
– Vi vil som underleverandør meget gerne involveres tidligere i designfasen. Jo før jo bedre faktisk, da vi mener, at vi kan hjælpe til med at udvikle et bedre og mere omkostningseffektivt produkt, hvis vi bliver inddraget. Men det oplever vi heldigvis også, at vi i stigende grad bliver, sagde Jens Guldborg, der er VP Wind Power hos Middelfart-virksomheder Fiberline Composites.
Han blev hurtigt suppleret af Jens Kristensen, som er CEO for Jupiter Group med virksomhedshovedkvarter i Bogø:
– Vi er som underleverandør meget interesseret i at blive integreret mere og tidligere i designfasen i forhold til nye projekter. Vores virksomhed har stærke ingeniørkompetencer, og vi er derfor klar til at løfte opgaven i forhold til tidligere involvering. Allerede i dag har vi mange års erfaring med at samarbejde med vores kunder, om hvordan deres eksisterende designs kan optimeres. Som innovation- og udviklingspartner, har vi endvidere stor erfaring i at udtænke optimerede transportløsninger, altid med øje for at optimere total cost.
Jens Kristensen fra Jupiter Group uddybede sit synspunkt:
– Med en øget integration i designfasen, tror jeg vi kommer til at se en udvikling mod endnu tættere og længere relationer mellem kunde og leverandør. Det mener jeg afgørende, hvis industrien skal bevæge sig videre til et nyt niveau fra, hvor vi er i dag.
Jens Guldborg fra Fiberline Composites mente også, at øget tillid og åbenhed mellem de forskellige aktører er en forudsætning for en generel styrkelse af branchen:
– Gennemsigtighed er et nøgleord for vores relation til vores kunder, der typisk har langt mere volumen end vi har. Vi har slet ikke noget imod, at der er andre leverandører på banen. For os er det derimod vigtigt, at kunden melder klart ud om projektets karakter, så vi har mulighed for at foretage den rette prioritering af vores egne ressourcer.
Vigtigt med tæt samspil med universiteterne
Paneldeltagerne blev også udfordret på i hvor høj grad, at virksomhederne i dag samarbejder med de danske universiteter om fx forskning og forretningsudvikling.
Her bød Jens Guldborg straks ind med en bemærkning om, at det var et område, der havde høj prioritet for Fiberline Composites:
– Vi har den klare holdning, at det har en signifikant positiv effekt for virksomheden at arbejde tæt sammen med universiteter og deres studerende. Det har vi rigtig gode konkret erfaringer med, og vi bliver ved med at sætte nye projekter i gang, hvor vi får de universitetsstuderende på banen.
Jens Kristensen fra Jupiter Group understregede dernæst, at det var et område, som virksomheden i stigende grad ville fokusere på i en dansk kontekst:
– I udlandet har vi tradition for, at vores virksomheder samarbejder med universiteter og deres studerende, men det er ikke noget, som vi gør nok i Danmark. Det er imidlertid noget vi rigtig gerne vil, og derfor er det noget, som vi vil have øget fokus på fremover.
Paneldebatten blev afholdt i LM Wind Powers konferencerum foran mere end 50 tilhørere fra vindmøllebranchen.