Sensommeren har budt på mange forskellige mediehistorier med fokus på plast, hvor der har været bud efter Plastindustriens talspersoner. I dette PlastBlog-indlæg giver kommunikationschef Lars Hall Bæk Farsøe et overblik over periodens vigtigste PR-aktiviteter.
Jeg har endnu ikke analyseret alle vores overvågningsdata for august og september. Der tegner sig dog et billede af, at de to måneder har været nogle af Plastindustriens mest travle måneder på mediefronten.
Det har de fleste i plastbranchen formentlig også lagt mærke til, men hvilke historier har trukket overskrifter? Og hvordan har Plastindustrien markeret sig i de redaktionelle medier i løbet af sensommeren?
Det bruger jeg dette PlastBlog-indlæg til at dykke en smule ned i.
Til kamp for plastens image
August blev kickstartet i JydskeVestkysten med, at undertegnede slog et slag for plastens image og egenskaber efter, at avisens ansvarshavende redaktør bl.a. havde foreslået, at al ikke genanvendeligt plast skulle forbydes. Derudover skulle man ‘erstatte plast med andre produkter’.
Jeg afrundede mit indlæg med at invitere den ansvarshavende redaktør til at besøge en plastvirksomhed i nærområdet. Desværre har jeg ikke fået noget svar endnu, men invitationen gælder selvfølgelig stadigvæk.
En måneds tid senere var det så redaktøren på Helsingør Dagblad, der var ude med riven i forhold til plastemballage. Han gav udtryk for, at det var bedre dengang, frugt og grønt i supermarkedet ikke var pakket ind i (plast)emballage.
I mit modsvar udfordrede jeg den påstand og argumenterede for, at vi af hensyn til klima og miljø har gavn af at pakke vores fødevarer ind i en smart plastemballage, da den bl.a. er medvirkende til at forebygge madspild.
Plastposeafgiften hæves – men ikke med vores gode vilje
Det er imidlertid ikke kun lederskribenter, som har haft plast i kikkerten. Statsminister Mette Frederiksen (S) fremsatte i slutningen af august nemlig et forslag om at fordoble den eksisterende plastposeafgift. Det er ikke umiddelbart en blomst, der har groet i vores have.
Forslaget blev lanceret sent lørdag aften, og allerede søndag morgen var vores adm. direktør Thomas Drustrup i TV2 News. Han optrådte også i TV2 Nyhederne samme dag.
Vores modstand mod forslaget gik dermed ikke ubemærket hen, og vi fik bl.a. også omtale i Politiken under overskriften ‘Plastindustrien skyder Mette F-plan ned: Drastisk at gøre plastik til skurken’.
Da afgiftsfordoblingen formentlig bliver vedtaget, så brugte vi de efterfølgende uger på at spille konstruktivt ind med forslaget om at bruge afgiftsindtægterne til at oprette en uafhængig plastfond, som kan understøtte den grønne (plast)omstilling.
Det var vores miljøpolitiske chef Christina Busk, der gik i byen med den ide – eksempelvis via dette debatindlæg i Altinget.
De kommunale affaldsselskaber har mindre godt styr på plasten
September blev afrundet med TV2’s fund af dansk husholdningsplast i Indonesien og Malaysia, hvilket understreger behovet for en større affaldsreform, da det ikke virker til, at de kommunale affaldsselskaber har godt nok styr på håndteringen af plasten.
Christina Busk, miljøpolitisk chef, blev fluks kaldt i TV2 News-studiet, og vores pressemeddelelse blev citeret i et hav af danske medier lige fra Kristeligt Dagblad til CleantechWatch via TV2.dk. Derudover blev historien også flittigt dækket af en række fagmedier som f.eks. Plastforum.dk og Teknovation.dk.
Der har med andre ord været godt gang i mediemøllen, og ovenstående er naturligvis kun et udsnit af periodens PR-aktiviteter.
I år 2018 optrådte Plastindustrien og vores talspersoner mere end 800 gange i de danske medier, hvilket var en MEGET klar rekord i forhold til tidligere år.
Mit bud er, at vi nok skal nå ca. det samme niveau i år 2019.