Morten har været på landevejen for samme virksomhed i 40 år

Morten Petersen foran sin bil i selskab med sin hund.
Morten Petersen fra Andertech kan fejre 40-års jubilæum.

I nu 40 år har Morten Petersen fra Andertech kørt land og rige rundt for at holde hjulene i gang hos plastproducerende virksomheder.

Del:

Morten Petersen er ekspert i servicering i sprøjtestøbemaskiner og i alle årene har han arbejdet for samme virksomhed.

Oprindelig uddannet som elektriker blev han i 1981 ansat i Klöckner Ferromatik i Brøndby, etableret som et joint venture mellem den tyske udstyrsproducent Ferromatik og dens danske distributør.

I 2007 blev Ferromatik Danmark opkøbt af Humlebæk-virksomheden Andertech A/S, der sælger udstyr til plastproduktion og er en af frontløberne i digitaliseringen af dansk plastindustri.

Dermed kan Morten Petersen prale af at have ‘overlevet’ adskillige chefer, og han er nu den medarbejder i Ferromatik/Andertech med højest anciennitet. 

Base i Kolding

Kort efter sin ansættelse flyttede Morten til Kolding for at komme tættere på de jysk-fynske plastvirksomheder. Siden er hans ansvarsområde blevet udvidet til at dække hele landet.

Han trives med den afveksling det giver at besøge mange forskellige virksomheder i løbet af en arbejdsuge:

– Jeg ser noget nyt hver dag og jeg bliver godt modtaget alle steder. Hos enmandsfirmaet på Møn,  bliver jeg altid inviteret på en ostemad i privaten og så får vi os en god snak over kaffen. I de store virksomheder sidder vi i kantinen. Det er også hyggeligt. Man skal have god tid til at snakke med kunderne. I mit job er det vigtigt, at kunden har tillid til mig, og den tillid har vi opbygget over mange år.

Morten er selvkørende

I sin servicevogn er Morten Petersen ikke bare kørende – han er selvkørende. Og det er han godt tilfreds med.

– Mit job er selvstændigt og frit. Kunderne ringer direkte til mig og jeg tilrettelægger selv min arbejdsdag. Selvfølgelig snakker jeg med hovedkontoret hver dag og jeg kigger forbi i Humlebæk et par gange om måneden. Men de blander sig ikke i, hvordan jeg planlægger min tid.

Spørger man ham om, hvordan jobbet har ændret sig siden starten for 40 år siden, så fremhæver Morten det øgede tempo:

– Dengang var det en festdag, når en kunde havde købt en ny maskine, og den var færdiginstalleret og klar til at blive taget i brug. Så kørte man til slagteren efter smørrebrød, og der blev serveret bajere til. Vi var nok ikke lige så effektive dengang, som vi er nu. I dag handler det meget om penge og tid. Alting er spændt ind , så man kan følge med i den skrappe konkurrence. Men jeg klager ikke. Jeg synes stadigvæk det er spændende og afvekslende at besøge kunderne og hjælpe med at få deres grej i topform igen.