Ny Facebook-gruppe samler den danske plastbranche

Facebook-gruppen ’Plastbranchen i Danmark’ er netop blevet startet af Jesper Thorne, der er salgschef i Mouldshop. Han håber, at gruppen kan fungere som et nyt dialogforum, hvor der bl.a. er mulighed for at udveksle faglige erfaringer om plastproduktion.

Del:
Jesper Thorne, Mouldshop

’Plastbranchen i Danmark’ er en Facebook-gruppe, der for nylig har set dagens lys.

Initiativtageren er Jesper Thorne, der er salgschef i Mouldshop.

Han har også et ben i værktøjsbranchen, hvor der eksisterer en yderst velfungerende Facebook-gruppe med over 4.000 medlemmer, hvorfor Jesper Thorne blev inspireret til at starte en lignende med fokus på plastbranchen.

Jesper Thorne fortæller:

– Formålet med at oprette Facebook-gruppen er at skabe et rum for debat og dialog i øjenhøjde for dem, der i dagligdagen arbejder i plastbranchen. Jeg er selv aktiv og flittig bruger af LinkedIn, men min erfaring siger mig dels, at det er beslutningstagere i form af produktionschefer og virksomhedsejere, der primært er aktive på LinkedIn – og dels er det ikke et forum, folk typisk debatterer på.

Han uddyber:

– Mere konkret ser jeg Facebook-gruppen som et forum til at få feedback på idéer, opfindelser og i det hele taget at kunne stikke fingeren i jorden den enkelte fagperson med henblik på en debat om, hvordan man typisk arbejder og hvilke udfordringer, man har.

Jesper Thorne opfordrer i det hele taget til, at der sker yderligere samarbejde og erfaringsudveksling i branchen:

– Facebook er typisk ganske uformelt, så der kan også skabes et socialt netværk blandt fagpersoner. Tiden er løbet fra de lukkede døre, og vi netværker og vidensdeler som aldrig før – så hvorfor ikke også i plastbranchen. Jeg håber, at folk vil bidrage ved at deltage i debatter, men også ved at bringe problemstillinger, erfaringer eller gode idéer ind, som kan komme andre til gode.

Vigtigt med øget samarbejde og netværk i plastbranchen

Hos Plastindustrien er kommunikationschef Lars Hall Bæk Farsøe rigtig glad for Facebook-gruppen, der forhåbentlig kommer til at opleve vokseværk i den kommende tid.

Han fortæller:

– Det er herligt at se den slags selvstændige initiativer blomstre op. Plastbranchen er i forvejen gode til at interagere på f.eks. LinkedIn og til forskellige arrangementer, men der er stadigvæk et stort netværkspotentiale på Facebook, som er et medie, der er nemt tilgængelig for langt de fleste.

 Lars Hall Bæk Farsøe siger afslutningsvis:

– Jeg håber, at der er mange, som vil tage Facebook-gruppen til sig, da der mere end nogensinde før er brug for en stærk og samlet branche. Coronakrisen og plastens image er to klare eksempler på, at vi har nogle udfordringer, der skal løses – og det sker som regel bedst i fællesskab.

Plastindustrien lancerer i øvrigt snart en Facebook-side, der bl.a. skal understøtte den store kommunikationskampagne, som bliver kickstartet efter sommerferien.