Ny kampagne skal gøre plastdebatten mere realistisk

Kampagnen består bl.a. af en reklamefilm, som skal gøre opmærksom på, hvor uundværligplast er som materiale i en families hverdagsliv.

Plastindustrien er afsender på en ny kommunikationskampagne, der skal gøre den offentlige debat om plast mere nuanceret og realistisk. Grundet coronavirussen er kampagnens start rykket til sensommeren.

Del:

Debatten om plast er i de senere år blevet alt for sort/hvid, og det ønsker Plastindustrien at gøre op med gennem en stor kommunikationskampagnen, som primært er målrettet danske forbrugere.

Kampagnen indeholder en bred pallette af elementer i form af bl.a. film, printannoncer, outdoor-reklamer, casevideoer, PR-aktiviteter, virksomhedsarrangementer og et digitalt dilemmaspil.

– Alle i branchen oplever, hvordan plastens image er under pres i den brede befolkning. Derfor vil vi med den nye kampagne gøre vores til at starte en mere frugtbar dialog op om plastens fordele og udfordringer, men adresserer selvfølgelig også de miljøudfordringer, som vi alle skal bidrage til at få løst, siger Lars Hall Bæk Farsøe, kommunikationschef i Plastindustrien.

Han uddyber:

– Der eksisterer desværre mange myter om plast, som er svære at få punkteret, men kampagnen kan forhåbentlig få en sneboldseffekt. Helt lavpraktisk vil vi synliggøre, at plast er et uundværligt og utroligt nyttigt materiale i rigtig, rigtig mange sammenhænge. Uanset om det er i supermarkedet, på hospitalet, på byggepladsen eller i hjemmet. Vi skal kort fortalt gøre plastdebatten mere nuanceret og realistisk.

Kan det overhovedet svare sig at sortere plastaffald derhjemme? Det er et af de spørgsmål, som bliver stillet i kampagnens digitale dilemmaspil, som bl.a. skal promoveres via sociale medier.

ARRANGEMENT: Få et smugkig på Plastindustriens nye kampagne

Kampagnen lanceres i sensommeren

Oprindeligt var det planen, at kampagnen skulle være rullet ud efter påske, men det fik coronavirussen sat en stopper for. Derfor er lanceringstidspunktet udskudt til sensommeren.

– Det giver mest mening at vente med at lancere kampagnen til sensommeren, hvor tingene forhåbentlig er blevet en smule mere ’normale’. Vi konkluderede, at vi ved at flytte kampagnen opnår bedre betingelser for at starte en plastsamtale med fokus på bl.a. genanvendelse og materialets klimamæssige fordele, fortæller Lars Hall Bæk Farsøe, kommunikationschef i Plastindustrien.

Han siger afslutningsvis:

– Min personlige vurdering er dog, at plast faktisk oplever en smule medvind i øjeblikket, da coronavirussen har synliggjort, at materialet spiller en utrolig stor og vigtig rolle i sundhedssystemet. Tag for eksempel det store mediemæssige fokus på danske plastvirksomheder, der hjælper med at fremskaffe værnemidler. Når det så er sagt, så krydser vi selvfølgelig fingre for, at vi som samfund hurtigst muligt kommer helskindet igennem krisen.

Plast spiller en central rolle i et moderne sundhedsvæsen, og det budskab bliver understreget i et af kampagnens casefilm med reportager fra bl.a. Medicopack og Ulstrup Plast samt med et interview med ung stomist.