Et smugkig på Plastindustriens nye strategi

Plastindustrien præsenterer på generalforsamling d. 28. maj organisationens strategi for 2020-2023. Læs med her, hvor Plastindustriens bestyrelsesformand, Søren Ulstrup, sætter ord på arbejdet med den nye strategi.

Del:

Artiklen er leveret af Anne Ristorp Kraufeldt, og er oprindelig bragt i Magasinet Plast.

Når Plastindustrien afholder sin årlige generalforsamling den 28. maj offentliggøres samtidig brancheorganisationens nye strategi for 2020-2023.

Magasinet Plast har fået lov til at se den næsten færdige strategi, som snart går i trykken.

Vi har bedt bestyrelsesformand Søren Ulstrup om at sætte nogle ord på strategien. Redaktionen har derfor dykket ned i papirerne og hevet en række pointer op til kommentar hos formanden.

Udsagn: Vi anser FN’s Verdensmål som et vigtigt og brugbart redskab, der giver samfundet et fælles sprog, når det handler om at forbedre verdens tilstand.

Spørgsmål: Er de danske plastvirksomheder parate til at imødekomme FN’s Verdensmål i nær fremtid eller hvor langt er der igen?

Svar: – Jeg tror, der er rigtig mange virksomheder, som allerede bruger dette og arbejder med det i deres strategi, men hvor mange er svært at svare på. Det vil vi prøve at se lidt mere på.

Udsagn: Plast er en værdifuld ressource med helt unikke egenskaber og utallige muligheder. Når vi bruger plasten rigtigt, kan vi levere uundværlige bidrag til at løse vores samfundsudfordringer nu og i fremtiden.

Spørgsmål: Vi har netop oplevet en lang række virksomheder melde sig ind i kampen mod corona ved hurtig og effektiv fremstilling af værnemidler. Et godt eksempel på ovenstående?

Svar: – Det er da helt klart et eksempel, men det gælder også for rigtig mange andre områder, at plast er unikt. Men lige nu ser vi, hvor vigtigt det er at kunne massefremstille værnemidler. Tænk, hvis et visir skulle være i glas!

Spørgsmål til samme udsagn: Har coronakrisen ligefrem sat plast i et bedre lys?

Svar: – Jeg håber, at folk får et lidt andet syn på industrien – generelt – nu hvor vi viser, hvor omstillingsparate vi er.

Udsagn: Vi har i de seneste år oplevet en markant medlemstilvækst, men der er stadig plads til flere nye medlemmer.

Spørgsmål: Hvad er målet? Hvor mange medlemmer skal Plastindustrien opnå over de næste år?

Svar: – Så mange som muligt – og hvad er det ? Det er jo svært at svare på og handler også om, hvilke typer af medlemmer, vi optager. Vi har jo lige åbnet op for, at værktøjsmagere kan blive medlem, og der dukker hele tiden nye typer af genanvendelsesvirksomheder op, som kan være potentielle medlemmer. Men ikke dermed sagt, at vi bare skal optage så mange som muligt, vi skal selvfølgelig hele tiden sikre, at virksomhederne passer ind.

Udsagn: Øget genbrug og mere genanvendelse skal styrke den cirkulære økonomi: Vi har et stort potentiale i forhold til både bæredygtighed og økonomi , når det handler om at flytte Danmark fra at være en afbrændingsnation til at være et land, hvor vi er langt bedre til at genbruge og genanvende vores plast. Særligt i forhold til indsamling og sortering af plastaffald fra husholdningerne er der plads til den forbedring, som er nødvendig for at komme i mål med ambitionen om en reel cirkulær økonomi, hvor vores ressourcer bliver brugt igen og igen.

Spørgsmål: I er godt hjulpet på vej af, at de sidste danske kommuner pt. har affaldssortering på vej ud til borgerne. Hvad kan den danske plastbranche forvente sig af øget sortering af plastaffald fra forbrugerne?

Svar: – Vi håber på en endnu mere strømligning af affaldssorteringen, og at det sikres, at alle kommuner gør det på samme måde. Sker det, vil vi sikre, at der også kommer volumen på affaldet, og dermed vil vi kunne genanvende endnu mere, end vi gør i dag. Projekterne er derude, og virksomhederne er klar til at genanvende endnu mere plast.

Udsagn: Danske plastvirksomheder skal være dem, som udlandet fremhæver, når det handler om hvilke dele af industrien, der er bedst klædt på til at imødekomme morgendagens krav og forventninger. Vores bæredygtige løsninger og standarder skal være en inspirationskilde – både europæisk og globalt.

Spørgsmål: Hvor skal den danske plastbranche sætte ind for at være foregangsland? Og er vi det allerede på nogle punkter?

Svar: – Vi har stor fokus på genbrug og genanvendelse – herunder hvor vi som industri kan gøre en forskel. Et eksempel er vores designguide, som vores emballagevirksomheder i stor stil bakker op om og flere allerede bruger, så produktdesignet tager hensyn til genbrug og genanvendelse. Der arbejdes desuden hen mod, at vi kan få så høj kvalitet ud af vores emballager, at de kan anvendes til både fødevarer og andre forbrugerprodukter igen. Her kan Danmark være testnation for de nyeste sorteringsteknologier som eksempelvis vandmærker.

– Den danske industri er i forvejen meget energieffektiv sammenlignet med andre lande. Desuden har vi Plastindustriens brancheaftale med Energistyrelsen, hvor vi arbejder på at blive endnu mere effektive. Det er samtidig den største brancheaftale på energiområdet målt i antal involverede virksomheder.

Udsagn: Debatten om plast skal være mere realistisk.

Spørgsmål: Plastindustrien søsætter kommunikationskampagne i efteråret, som bestyrelsen har afsat et millionbeløb til. Hvad forventer du dig af kampagnen?

Svar: – Jeg forventer, vi får nuanceret debatten og kan få skabt en dialog omkring plast og givet folk lidt mere facts. Jeg håber også, at folk vil få øjnene op for, at plast bruges rigtig mange steder, hvor det giver øget livsglæde og er med til at spare ressourcer. Plast er et fantastisk materiale, der skal bruges med omtanke – men også genanvendes. Plast skal ikke smides i naturen, da der er tale om en ressource.

SE OGSÅ: Plastindustriens generalforsamling