Primo er fulgt med kunderne ud på verdensmarkedet

Foto: Morten Vittrup Lund

Opsvinget har for alvor bidt sig fast de seneste par år. Primo Danmark er fulgt med sine danske kunder ud på verdensmarkedet i en stadig mere global verden.

Del:

Af: Morten Vittrup Lund

Det tog lidt tid. Men opsvinget har for alvor bidt sig fast i plastindustrien efter nogle sejtrækkerår i kølvandet på kriseårene 2008 og 2009.

I hvert fald viser Plastindustriens nye brancheanalyse, at omsætningen i den danske plastbranche steg med 13 procent alene mellem 2015 og 2016.

Også hos Primo Danmark, der er en del af Primo-koncernen, en af Europas førende ekstruderingsproducenter, mærker administrerende direktør Claus Lykke, at der er medvind i disse år.

– Det kan vi godt mærke. Der er kommet mere gang i forretningen. Det er svært at sige entydigt, hvad der er forklaringen på det, men den logiske forklaring ville være, at når man bliver hårdt ramt, som mange blev det under krisen, passer man på og træder på bremsen. På et eller andet tidspunkt kan man ikke blive ved med at spare sig til resultater, men må også kigge på toplinjen, og der vil jeg mene, der er kommet hul på investeringerne – uden at det på nogen måde er løbet løbsk.

Skød på alt, hvad der rørte sig

Med søsterfabrikker i en række øvrige lande har den danske fabrik traditionelt set haft mange danske kunder.

Det har man fortsat, understreger Claus Lykke, men han vurderer samtidig, at man i dag sælger mere i euro end i danske kroner.

– Vi følger med vores kunder ude i verden, men vi er også selv til stede på nogle af de her markeder. Det har vi været i mange år, men i dag er det mere målrettet end tidligere, hvor man måske nok mere skød på alt, hvad der rørte sig.

E-handel skaber aktivitet

Ifølge Claus Lykke er der en naturlig øvre grænse for, hvor meget omsætning Primo kan hente på et lille marked som det danske, så skal der kapres yderligere markedsandele, foregår det i høj grad på eksportmarkederne.

Frem for specifikke eksportmarkeder eller lande vil han dog hellere tale om industrier i vækst:

– Der er igen godt gang i byggeriet. Og inden for transport skal flyttes rigtig mange varer. Det fascinerende er, at alle snakker om, at e-handel ødelægger den fysiske handel, men tingene skal jo flyttes fysisk fra ét sted til et andet. Det skaber øget aktivitet hos dem, der flytter varer rundt og dermed også for nogle af vores kunder, siger Claus Lykke, som tilføjer, at energi er et andet fokusområde, hvor der er godt gang i forretningen.

Ifølge Plastindustriens brancheanalyse er den danske plastbranches eksport steget med 50 procent siden 2008. Ifølge tal fra Erhvervsministeriet voksede den samlede danske eksport tilsvarende med knap 50 procent mellem 2005 og 2015.