Fiberline Composites har succes med LinkedIn

Ikke-kategoriseret

LinkedIn er et socialt netværk med fokus på professionelle relationer, og flere og flere danske virksomheder har fået øjnene op for fordelene ved at bruge LinkedIn. Fiberline Composites er en af få plastvirksomheder, der med succes har integreret LinkedIn i virksomhedens samlede kommunikation. -Vi har fået mulighed for at kommunikere med og til nogle spændende mennesker, som vi måske ellers ikke var kommet i kontakt med, fortæller Torben Rønlev Hempel, kommunikationsdirektør i Fiberline Composites.

Del:

Af Lars Friis Farsøe.

Den fynske virksomhed Fiberline Composites producerer plastkompositter til bl.a. vindmøller, vindues- og facadebranchen og den generelle byggeindustri, men virksomheden er også en af de første danske plastvirksomheder, der har formået at skabe en solid kommunikationsplatform på LinkedIn.com i form af en såkaldt company-page med næsten 400 followers. 

Fakta om LinkedIn:

 

  • LinkedIn er er Danmarks næststørste sociale medie med 1 mio. danske brugere.

  • Modsat Facebook, der har omkring 2,5 mio. brugere i Danmark, har LinkedIn et mere professionelt fokus. Virksomheder og privatpersoner bruger mediet til jobjagt, branding, kundekontakt og meget mere.

Over 150.000 millioner brugere er på verdensplan at finde på LinkedIn, der fungerer som en sammensmeltning af en CV-database og et socialt online netværk. Heraf er en million brugere fra Danmark, og det tal er hastigt voksende.  LinkedIn har særligt fokus på networking, faglighed, forretningsudvikling og rekruttering, hvilket gør det til en oplagt platform for mange virksomheder at være til stede på.

LÆS OGSÅ: Følg Plastindustrien på LinkedIn

Det gælder også for Fiberline Composites, og kommunikationsdirektør Torben Rønlev Hempel fortæller, at LinkedIn kan noget, som f.eks. Facebook ikke kan:

– Efter introduktionen af vores iPhone-app begyndte vi at overveje at springe med på bølgen af virksomheder, der var på Facebook. Men vi besluttede os hurtigt for, at LinkedIn var det rigtige sted at eksperimentere med en firmaprofil for os. Dels er netværket jo 100 % professionelt, og dels færdes en række af vores større kunder og leverandører allerede i netværket. Dertil kommer at mange af vores medarbejdere i forvejen har en profil, og derfor allerede bruger mediet i blandt andet opsøgende salgsøjemed.

Læs mere under annoncen… ###REKLAME###

 
Fast rutine at kommunikere via LinkedIn

Med en virksomhedsside på LinkedIn er det muligt for virksomheder at dele information, nyheder, nyhedsbreve, stillingsopslag og billeder, hvilket er noget, som kommunikationsafdelingen hos Fiberline Composites har gjort til en fast rutine i kommunikationsarbejdet:

– Vi sender i løbet af året en række elektroniske nyhedsbreve til interessenter inden for vores tre forretningsområder. Disse nyhedsbreve uploader, og publicerer vi også på LinkedIn, og vi forsøger desuden at bringe de samme nyheder på LinkedIn, som er tilgængelige på vores hjemmeside. Endelig lægger vi jobannoncer på LinkedIn. Det er blevet en helt fast indarbejdet rutine, at vi tænker LinkedIn med ind i de øvrige tiltag, vi har henover et år. Vi har været konsistente fra dag ét i forhold til vores måde at bruge mediet på, forklarer Torben Rønlev Hempel.

Konkrete gevinster giver blod på tanden

Kommunikationsdirektør Torben Rønlev Hempel vurderer, at LinkedIn har givet virksomheden nogle unikke muligheder, som andre kommunikationskanaler ikke tilbyder:

– Vi har fået mulighed for at kommunikere med og til nogle spændende mennesker, som vi måske ellers ikke var kommet i kontakt med. Derudover tror jeg, at der blandt mange kunder og potentielle kunder eller potentielle medarbejdere er en forventning om, at man kan finde information om vores virksomhed på blandt andet LinkedIn. Det har en brandingmæssig værdi, som jo umiddelbart er svær at måle, men som jeg er sikker på sigt, har en positiv effekt.

BESØG OGSÅ: Plastindustriens LinkedIn-profil

Det positive udbytte af LinkedIn har da også givet Fiberline Composites blod på tanden i forhold til fremover at opgradere indsatsen på de sociale medier:

– Nu og her har vi i sinde at fortsætte med at bruge LinkedIn, som vi bruger det i dag. Men ser vi lidt længere frem mener jeg, vi skal se på at bruge mediet endnu mere aktivt i relation til identificering af nøglepersoner hos potentielle kunder. Her rummer mediet en række muligheder, som vi endnu ikke har taget i brug, fortæller Torben Rønlev Hempel, der i det hele taget er meget positiv overfor de sociale medier.

–   Dér hvor de sociale medier er stærke er jo blandt andet på analysedelen. Det er ikke så lidt viden man kan samle om de, der besøgerfirmaprofilen og dermed viser interessen for dine produkter eller din virksomhed. Hvem ser din firmaprofil? Hvor bor de? Hvad arbejder de med? Osv. osv. Det er alt sammen viden der bliver serveret ved blot nogle få klik, og som for år tilbage ville koste en formue at indsamle via traditionelle analysemetoder, forklarer Torben Rønlev Hempel.

BESØG OGSÅ: Fiberline Composites LinkedIn-profil

Det kan betale sig at være med

Fiberline Composites er som nævnt en af de eneste danske plastvirksomheder, der aktivt har udnyttet mulighederne på LinkedIn, men Torben Rønlev Hempel siger afslutningsvis, at det godt kan betale sig at prioritere den digitale kommunikationsindsats:

– Der er jo altid en risiko forbundet med at stikke snuden frem på de sociale medier, da en af præmisserne, man skal erkende, jo er, at man ikke selv kan kontrollere alt, hvad der bliver sagt og skrevet. Alligevel mener jeg, at gevinsterne ved at være til stede er så store, at man ikke længere blot kan sidde og se passivt til. Men det kræver, at der er nogle i virksomheden som får – eller tager – ansvaret.