Skoleelever lærer om genanvendelse af plast

Direktør Jan Bybjerg Pedersen viser en af de ølkasser, som Schoeller Plast producerer, frem for LIFE Fondens projektgruppe.

LIFE Fondens undervisningsforløb om plast er så populært, at fonden nu udvider det med mobile laboratorier i specialbyggede lastbiler. Samarbejdet med danske plastvirksomheder har været afgørende for udviklingen af projektet.

Del:

Der er stor interesse for at lære om plast blandt danske skoleelever. Og interessen er stigende. Sidste år præsenterede LIFE Fonden et undervisningsforløb om plast målrettet folkeskolernes 7. klasser. Her kunne eleverne gennem en række eksperimenter lære, hvordan plast er sammensat, og hvad det kræver at lave en bæredygtig plastproduktion. Forløbet, der fik navnet Plastmissionen, har været så stor en succes, at LIFE Fonden nu udvider konceptet til også at omfatte mobile laboratorier.

LIFE Fondens Mobil Lab er indrettet i en specialbygget lastbil. Foto: LIFE Fonden.

Allerede i dag tilbyder LIFE Fonden, at folkeskolernes ældste klasser kan få besøg af en specialbygget lastbil indrettet med undervisnings- og forsøgsfaciliteter. I konceptet LIFE Mobil Lab kan eleverne indtil videre lære om blandt andet bakterier og enzymer. Det er ambitionen, at LIFE Mobil Lab fremover også skal tilbyde et undervisningsforløb om plast og genanvendelse i det mobile laboratorium, fortæller Rikke Thorsted, der er udviklingskonsulent, LIFE Fonden.

– Plast har et dårligt ry, men det kan være et meget bæredygtigt materiale, hvis man overvejer produktion, brug og bortskaffelse af det. De nuancer arbejder eleverne med gennem forløbet, siger hun.

Besøg hos Schoeller Plast
I begyndelsen af januar besøgte Plastmissionens projektgruppe virksomheden Schoeller Plast i Nørre Jernløse ved Holbæk. Besøget kom i stand på opfordring af Plastindustrien og formålet med besøget var netop at se, hvordan en plastvirksomhed genanvender plast.

Plastmissionens projektgruppe besøgte i begyndelsen af januar Schoeller Plast. Foto: Plastindustrien.

Schoeller Plast har arbejdet med genanvendelse af plast siden starten af 1970’erne. Virksomheden, der blandt andet producerer kasser i plast, har selv faciliteterne til at kværne og genanvende plastmateriale. Blandt andet er samtlige danske ølkasser i plast med stor sandsynlighed produceret hos virksomheden i Nørre Jernløse. Og med et krav om at kasserne skal kunne holde i mindst 10 år, sker det ikke så sjældent, at Schoeller får egne produkter retur til genanvendelse, efter de har været anvendt i 40-50 år.

 

Hos Schoeller Plast glæder det direktør, Jan Bybjerg Pedersen, at Plastmissionen valgte at besøge virksomheden.

– Der hersker mange myter og fordomme om plast og jo tidligere vi lærer vores unge mennesker om plastens mange muligheder og lyksagligheder jo bedre. Plast er jo et fantastisk materiale både nu og i fremtiden, siger han.

I LIFE Fondens mobile laboratorium kan skolebørn snart lære om plast og genanvendelse. Foto: LIFE Fonden.

Inspiration til undervisning
I forbindelse med udviklingen af det nye undervisningsforløb har Plastmissionens projektgruppe besøgt flere forskellige virksomheder, bl.a. LEGO Koncernen for at se samle inspiration til projektet.

– Hos Schoeller Plast fik vi mulighed for at se, hvordan produktion af plast foregår industrielt, hvilket er en vigtig kobling at lave med eleverne. Derudover har vi fået en masse viden og inspiration til fagligt indhold i forløbet, siger Rikke Thorsted.

I fremtiden vil der mangle hænder i plastbranchen. Derfor handler samarbejdet med LIFE Fonden også om at sætte fokus på plasten som en mulig karrierevej for de unge, fortæller Jan Bybjerg Pedersen.

– Vi ønsker at være med til at sikre, at vi også i fremtiden har kvalificeret arbejdskraft til vores produktion og selvfølgelig vil vi også gerne give viden tilbage, når det gavner samfundet og kloden, siger han.

Uddannelseskonsulent i Plastindustrien, Jo Dietrich, har bistået samarbejdet og hjulpet med at formidle kontakt til virksomhederne.

– Vi har haft en meget positiv dialog med LIFE Fonden for at hjælpe dem med at udarbejde undervisningsforløb. Vi har forsøgt videst muligt at nuancere de forskellige og desværre ofte negative associationer til plast, og det er helt klart min opfattelse, at LIFE Fonden er lykkes rigtig godt med at skabe nogle super spændende forløb, som lærere og elever forhåbentligt fortsat vil bruge, siger hun.