Gratis digitalt værktøj skal booste SMV’ernes produktion

Nyt digitalt værktøj, som har fået navnet ‘Brownie Bee’, skal udbredes til danske produktionsvirksomheder, som dermed vil kunne styrke både konkurrencedygtighed og digitaliseringsgrad.

Del:

Novo Nordisk har skabt et digitalt værktøj, der bidrager til at forkorte medicinalvirksomhedens udviklingsarbejde. Nu skal værktøjet bredes ud til danske produktionsvirksomheder – helt gratis.

Potentialet for danske virksomheder er så lovende, at Industriens Fond har investeret i et treårigt projekt sammen med Teknologisk Institut og Alexandra Instituttet. Målet er at udbrede det digitale værktøj til danske produktionsvirksomheder, som dermed vil kunne styrke både konkurrencedygtighed og digitaliseringsgrad.

Open source-software skal øge produktiviteten

Det digitale udviklingsværktøj har fået navnet Brownie Bee. Det er en open source-software, der udnytter opsamlet viden til at vælge det næste mest produktive eksperiment, altså den smarteste vej at gå – ofte blandt flere tusinde af muligheder.

En af de virksomheder, der allerede har arbejdet med Brownie Bee, er RadiSurf, der producerer overfladebehandling. RadiSurf har ved hjælp af den nye software opnået at forlænge levetiden af deres coating med 140 procent.

– Det gik hurtigt op for os, hvor nemt det er at bruge Brownie Bee, fordi man laver ét eksperiment ad gangen. Samtidig er værktøjet særdeles effektivt, fordi det hele tiden vælger det eksperiment, der forventes at være mest produktivt. Det sikrer også, at man ikke låser sig fast og bruger tid på parametre, der ikke betyder noget, siger Mie Lillethorup, teknologichef ved RadiSurf.

Styrker virksomhedens digitalisering

Ifølge Industriens Fond vil Brownie Bee ikke blot styrke virksomhedernes effektivitet og dermed konkurrenceevne. Værktøjet er også en genvej til at styrke digitaliseringsindsatsen.

– Vi ved, at virksomheder, der formår at udnytte ny teknologi, bliver mere konkurrencedygtige. Men det er svært at finde tid, penge og kompetencer til at gribe de digitale teknologier på en måde, der skaber værdi. Især i mindre virksomheder er det en stor beslutning at foretage omfangsrige innovationsinvesteringer. Derfor vil vi gerne hjælpe virksomhederne på rette vej, siger Thomas Hofman-Bang, adm. direktør i Industriens Fond.

Som virksomhed har man mulighed for at deltage i et udviklingsforløb med henblik på at implementere Brownie Bee i virksomheden. Oplysninger om udviklingsforløb, arrangementer og andet kan findes på www.browniebee.dk, der løbende vil blive opdateret.

Projektet med den officielle titel ”BOOST Væksten” er støttet af Industriens Fond og finder sted i et samarbejde mellem Novo Nordisk, Teknologisk Institut og Alexandra Instituttet.

For yderligere information henvises til projektets hjemmeside: www.browniebee.dk