Ny kvikguide skal hjælpe virksomheder med miljø- og klimamarkedsføring

Forbrugerombudsmanden har udgivet en kvikguide, der skal gøre det nemmere og mere overskueligt for virksomheder at ramme rigtigt, når miljø- og klimatiltag skal kommunikeres.

Del:

En ny kvikguide fra Forbrugerombudsmanden skal hjælpe virksomheder til at efterleve markedsføringsloven, når en virksomhed – eller en virksomheds produkter – markedsføres med brug af ord som bæredygtig, miljøvenlig eller klimaneutral.

Kvikguiden er en forkortet version af Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande mv fra 2014, som vil blive opdateret i starten af 2022.

Guiden beskriver, hvad virksomheder helt konkret skal være opmærksomme på, når produkter markedsføres med, at de belaster klimaet eller miljøet mindre end andre produkter på markedet, står der i guidens indledning:

– Hvis din virksomheds produkter er mindre belastende for klimaet eller miljøet end andre produkter, eller hvis din virksomhed i øvrigt gør en indsats for klimaet eller miljøet, er det naturligvis vigtige budskaber at markedsføre. Men markedsføringen skal overholde markedsføringsloven – og den særlovgivning, der eventuelt gælder på jeres brancheområde.

En hovedregel er, at ”Markedsføringen må ikke være vildledende, og faktiske oplysninger skal kunne dokumenteres”. Hvad det konkret indebærer, kan du læse om i guiden.

Kvikguiden giver retningslinjer og vejledning om:

  • Brug af generelle udsagn som klimavenlig, miljørigtig, grøn mv.
  • Brug af konkrete udsagn om en nærmere bestemt klima- eller miljøfordel ved et produkt
  • Brug af udsagn om reduceret udledning af drivhusgasser
  • Brug af udsagn om bæredygtighed
  • Virksomhedens miljøprofil/branding

DOWNLOAD: Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring