Se præsentationer og slides fra Netværksdagen 2019

Netværksdagen 2019 løb af stablen den 28. november på Hindsgavl Slot i Middelfart. Her kan du få et overblik over dagens program og se eller gense præsentationerne fra de forskellige oplæg og workshops.

Netværksdagen 2019 blev afviklet den 28. november på Hindsgavl Slot i Middelfart. Dagen var brudt op i to dele – et fagligt program og flere dialog- og netværkssessioner. Her kan du se eller gense præsentationerne fra de forskellige oplæg og workshops.

Del:

Netværksdagen 2019 løb af stablen i sidste uge, hvor mere end 180 personer deltog i arrangementet på Hindsgavl Slot i Middelfart. Igen i år var der meget forskelligt indhold på dagens program. Her kan du få et overblik over dagens indslag og næstudere præsentationerne.

Første halvdel af arrangementet bestod af oplæg i den store sal, og i sidste del af programmet afprøvede vi i år et nyt format.

Her kunne deltagerne af to omgange vælge mellem tre forskellige dialog- og netværkssessioner med fokus på emnerne innovation, miljø, uddannelse og kommunikation.

SE OGSÅ: Billedreportage fra Netværksdagen 2019

Fremtidens cirkulære plastemballage

Indledningsvis bød Plastindustriens adm. direktør Thomas Drustrup velkommen til Netværksdagen 2019.

Efterfølgende gik Christina Busk, miljøpolitisk chef i Plastindustrien på scenen for at fortælle om den opdaterede version af Designguiden for Genbrug og genanvendelse af plastemballager til de private forbrugere. Den er udarbejdet i samarbejde med flere led i værdikæden.

Nedenfor præsenteres partnerne samt designguidens formål og hovedpointer.

Hils på det Nationale Plastikcenter

Det Nationale Plastikcenter er netop blevet etableret som et samlingspunkt for den danske plastikindsats. Formålet er blandt andet at opbygge og formidle viden om plast til borgere og virksomheder samt at kortlægge muligheder og barrierer for genbrug og genanvendelse af plast.

Nanna Nørholm, funktionsleder i Miljøstyrelsen, fortalte i sessionen om, hvilken betydning Det Nationale Plastikcenter får for danske plastvirksomheder, og hvordan branchen kan bidrage med viden og erfaringer.

Mød Plastindustriens uddannelsesambassadører

Hvordan gør plastvirksomheder sig attraktive overfor unge? Alle brancher bejler til de unge, og det kan være nødvendigt for plastvirksomheder at være proaktive for at tiltrække arbejdskraft.

I denne session kunne deltagere møde Plastindustriens ambassadører fra de to kampagner Bliv Plastmager og Plastic Engineering Denmark og høre, hvad de anser som vigtigt, når det kommer til at tiltrække unge til plastbranchen.

Projektstøtte for milliarder. Sådan får din virksomhed del i dem!

Innovationsfonden, Industriens Fond, MUDP, Horizon 2020 og Eurostars er blot nogle af de danske og internationale fonds- og tilskudsmidler, der årligt hjælper utallige projekter fra danske SMV’er på vej.

Hvordan kommer man i betragtning til at modtage støtte eller deltage i denne type projektarbejde, og hvad får man ud af det? Industriens Fond samt Aage Vestergaard Larsen bidrog med oplæg og bud på disse spørgsmål.

Fra engangsplast til producentansvar

For knap et år siden blev regeringens plasthandlingsplan Plastik uden spild lanceret. Væsentlige elementer i planen er implementeringen af engangsplastdirektivet og etablering af producentansvar på emballager, som er vedtaget i EU.

Helle Antvorskov, AC-tekniker i Miljøstyrelsen, holdt et oplæg om status for implementeringen af direktiverne og om direktivernes indflydelse på danske plastvirksomheder.

I kølvandet på K-messen

En måned før Netværksdagen blev K-messen afholdt. Verdens største plastmesse samler hvert tredje år en kvart million besøgende i Düsseldorf.

Flere repræsentanter fra plastbranchen, der også deltog på K-messen, bidrog i denne session med oplæg om messens highlights og teknologitrends. Herunder finder du et udpluk af præsentationerne.

Sådan kan din virksomhed forbedre plastens image

Plastens image er som aldrig før under pres, så der er brug for alle gode kræfter for at nuancere debatten. I den forbindelse gør det en stor forskel, hvis den enkelte plastvirksomhed bidrager, men hvordan gør man det bedst i praksis?

Mette Fuglsang, kommunikations og HR chef i BEWi Synbra gav et oplæg om, hvordan virksomheden har meldt sig på banen for at forbedre plastens image.

Workshopdeltagernes hovedpointer og øvrig inspiration er samlet i dette idékatalog: Idékatalog – sådan forbedrer din virksomhed plastens image.