Plastindustrien fortsætter indsatsen for at nuancere plastdebatten

Plastemballage

Plastindustrien relancerer nu ’Realistisk om plast’-kampagnen, som skal være med til at nuancere opfattelsen af plast. Nu bliver der sat endnu mere fokus på temaerne genbrug, genanvendelse og plastens rollen i byggeriet.

Del:

Debatten om plast er i de senere år blevet alt for sort/hvid, og derfor iværksatte Plastindustrien sidste år kampagnen ’Realistisk om plast’, som primært er målrettet danske forbrugere.

Mindst 3,5 millioner danskere har allerede stiftet et digitalt bekendtskab til kampagnen, og nu bliver kampagnen relanceret med nyt indhold, som bl.a. har fokus på temaerne genbrug, genanvendelse og plastens rolle i byggeriet.

Animation af plast i byggeriet
Isolering, kabler, rør, vinduer og døre er nogle af de mange plastprodukter, der indgår i byggerier. En ny animationsfilm skal fremhæve plastens store rolle i byggeriet for at få flere danskere til at reflektere over værdien ved plast.

– ’Realistisk om plast’-kampagnen er blevet godt modtaget, men vi er langt fra i mål. Derfor vil vi med de nye kampagneelementer gøres vores til at starte en mere løsningsorienteret dialog om branchens udfordringer – fx ved at vise hvordan vi i plastbranchen konkret arbejder med at øge genbrug og genanvendelse. Samtidig sætter vi også fokus på plastens store rolle i byggeriet, der for de fleste nok er lidt ukendt, siger Lars Hall Bæk Farsøe, kommunikationschef i Plastindustrien.

Han fortsætter:

– Ligesom i første kampagneperiode formidler vi fakta med udgangspunkt i de gode konkrete historier fra vores medlemmer. Jeg håber, at branchen i lighed med tidligere vil bakke op ved fx at dele kampagnens indhold via deres digitale kanaler. Det er guld værd, når virksomhederne er med til at forlænge kampagnens rækkevidde.

Relanceringen består bl.a. af casevideoer fra genanvendelsesvirksomheden Aage Vestergaard Larsen A/S, emballagevirksomheden Plus Pack A/S og en animationsfilm om plastens rolle i byggeriet.

Efter sommerferien bliver der tilføjet flere nye kampagneelementer – eksempelvis i form af undervisningsmateriale målrettet udskolingen og annoncer som optakt til kommunalvalget. Derudover vil nogle af mest kritiske kommentarer på kampagnens Facebook-side blive taget under kærlig behandling.

Medlemmer af Plastindustrien kan få adgang til at downloade alle kampagnens film, videoer, grafikker mv. via den digitale indholdshub ved at kontakte brancheforeningens sekretariat (lff@plast.dk).