Thomas Drustrup, adm. direktør i Plastindustrien, er ikke i tvivl om, at der kun kommer endnu mere fokus på virksomheders kommunikation om bæredygtighed. Derfor skal branchen prioritere området – og Plastindustrien hjælper til.
Der bliver i stigende grad stillet krav til virksomheder om, at de skal være klare i spyttet i forhold til deres CO2-aftryk og bæredygtighedsindsats. Presset kommer både fra industrikunder, forbrugere, investorer, medier, myndigheder og politikere.
Kort inden jeg satte mig til tastaturet for at skrive dette indlæg, tikkede der eksempelvis en mail ind med nyheden om, at Europa-Parlamentet arbejder for at indføre skrappere grønne krav for produkter, der bliver solgt på det europæiske marked.
Jeg kan godt forstå, hvis mange umiddelbart tænker, at det både lyder bøvlet og bureaukratisk, såfremt markedsføringen af ens produkter fremover skal underbygges med eksempelvis en livscyklusanalyse.
Imidlertid ser jeg også udviklingen som en mulighed for plastbranchen, da mange plastprodukter utvivlsomt vil klare sig godt CO2-mæssigt sammenlignet med produkter i alternative materialer.
Hvis danske plastvirksomheder lægger sig i selen på dette område, så er jeg sikker på, at det er til gavn for branchens fremtidige konkurrenceevne.
Plastindustrien støtter op
Vi skal som brancheorganisation nok gøre vores for at hjælpe medlemmerne godt på vej. F.eks. afholder vi den 24. februar et webinar under overskriften ’Dokumentér din virksomheds CO2-udslip’.
Tilmeldingerne strømmer ind, og det ser jeg som et udtryk for, at plastbranchen ser et stor potentiale i dette område. Derfor tør jeg godt love, at dette webinar blot er det første i rækken af mange arrangementer med CO2 og bæredygtighedskommunikation som omdrejningspunkt.
Også i Plastindustriens bestyrelse vil vi i den kommende tid beskæftige os med dette emne for bl.a. at kortlægge hvilke yderligere værktøjer og rådgivningstilbud, som vi skal stille til rådighed for medlemmerne.
Aktuelt er vi også i tæt dialog med andre aktører som f.eks. Dansk Industri og flere grønne fonde med henblik på at udvikle redskaber og løsninger, der er skræddersyet vores medlemskreds.
Vi kommer som nævnt ikke udenom, at der vil være øget interesse for virksomheders grønne ageren.
Derfor gælder det for plastbranchen om at holde fast i den positive udvikling vi allerede er i gang med, og hvor det er muligt at få sat yderligere fart på den grønne omstilling– hellere i dag end i morgen.
Teksten er bragt som ’leder’ på Plastindustriens sider i Magasinet Plast nr. 1 2021