Foto: Morten Vittrup Lund

10’erne har været det gode købmandsskabs årti

De danske plastvirksomheder har taget ved lære af finanskrisen. Skal man være rentabel, skal man være helt skarp på alle parametre.

Del:

Af: Morten Vittrup Lund

Med en omsætningsvækst på 26 procent mellem 2009 og 2015 har den danske plastindustri i den grad hævet overliggeren efter finanskrisen, bevidner en ny brancheanalyse fra Plastindustrien.

Også primo-koncernens danske fabrik i Tistrup nord for Varde, der fremstiller profiler i plast til blandt andet byggeri, offshore og energi, har oplevet markant vækst siden 2008 med en vækst på næsten 60 procent.

– De tal dækker også køb og frasalg, men det viser i hvert fald en udvikling, som har flyttet sig i den positive retning i forhold til udgangspunktet, siger Claus Lykke, administrerende direktør i Primo Danmark.

De gode vaner

Claus Lykke medgiver, at udgangspunktet i 2008 var dårligt, så den voksende omsætning er ikke så underlig. Derfor vil han også hellere fokusere på den danske fabriks evne til at tjene penge.

– Jeg tror mere, det handler om det gode købmandskab. Det er et område, hvor industrien generelt tidligere har sovet lidt i timen, men krisen gjorde, at man fik styr på sin forretning. Samtidig har kunderne har været ude for det samme og stiller også større krav til os, så det er en selvforstærkende effekt, der rammer bredt, siger Claus Lykke.

Han fortæller, at fabrikken i dag måler på stort set alt, hvad der kan måles på via moderne it-systemer. Effektivitet, produktivitet, spildtid og så videre.

– Det gode købmandskab handler altid om at have styr på sin forretning. Hvad koster en given vare at fremstille?. Når sådan en krise som den 2008 rammer, vil långiverne og investorer også typisk stille større krav – og det gør, at man skal være skarpere på alle parametre, siger Claus Lykke og tilføjer:

– Men grundlæggende er der ikke noget nyt i at have styr på sin forretning. Det har måske bare ikke været lige så nødvendigt tidligere, men efter kriseårene har man holdt fast i de gode vaner. Man spørger flere steder, før man køber ind og orienterer sig globalt