Det var ikke kun de skarpe oplæg og det rekordhøje deltagerantal, der satte rammen for succesen til årets Plastdag. Også på de sociale medier blev rammerne sprængt. Vores nye kommunikationsstudent Rune Djurhuus Andersen har kigget nærmere på, hvad der skete på Twitter under hashtagget #Plastdag17.
Hvad end det gælder den daglige kommunikation eller debatten til de forskellige arrangementer, så kan man ikke komme uden om, at dialogen er rykket online til sociale medier som Twitter.
Det var noget, der for alvor kunne mærkes til dette års Plastdag, som blev afholdt d. 4. maj i Industriens Hus. Plastindustrien havde i år gjort ekstra meget ud af også at tage dagens vigtige diskussioner op på de sociale platforme. Det skete under hashtagget #Plastdag17.
Ideen var, at Twitter skulle fungere som en naturlig forlængelse af emner, diskussionspunkter og oplæg undervejs på dagen. Det må siges at være lykkedes:
Analyse-servicen Keyhole vurderer således, at hashtagget #Plastdag17 er blevet set af over 40.000 personer på Twitter!
Stor udvikling i forhold til 2016
At der er sket en stor udvikling på området bliver også tydeligt, hvis man sammenligner med Plastdagen 2016.
Hvor der i alt kom 23 indlæg med hashtagget #Plastdag16 sidste år, er antallet af indlæg på Twitter under #Plastdag17 i år nået op på hele 293, fordelt over 42 Twitter-brugere.
Den store aktivitet betød, at dagsordenen i lange perioder af dagen var blandt de mest debatterede i Danmark, som illustreret her:
⒈ #kom17
⒉ #Plastdag17
⒊ #MayThe4thBeWithYou
⒋ #uddpol
⒌ #EMBOChromatin2017/5/4 16:17 CEST #trndnl https://t.co/SLElpzOR2Z
— Trendinalia Denmark (@trendinaliaDK) May 4, 2017
Den store aktivitet blev også bemærket af Stefan Bøgh-Andersen fra Overskrift.dk – en virksomhed der monitorerer de sociale medier i Danmark:
Også godt gang i #plastdag17 i dag https://t.co/qQTF9BEjsD @plastindustrien's dag. #dkgreen #dkbiz pic.twitter.com/QQGpcfAfLw
— Stefan Bøgh-Andersen (@nitoen) May 4, 2017
Budskaberne når langt ud
En af de store fordele ved Twitter er, at man med små beskeder på 140 tegn kan få sine budskaber ud til rigtig mange personer – og også til dem, der er ikke var med på dagen.
I stedet for at nøjes med årets 250 deltagere, kan man altså nå rigtig mange. Det var der flere, der fik udnyttet. Se bare et udpluk fra et par af dagens indslag herunder.
Enig med @BuskCbk genanvendelse er vejen frem:-) #plastdag17 pic.twitter.com/6uYUhP2QH0
— Sine Beuse Fauerby, (@SineBeuse) May 4, 2017
På #Plastdag17 opfordrer formand @s_ulstrup plastvirksomheder til endnu mere samarbejde m ingeniørstuderende. Det et win-win! #etfdk #uddpol pic.twitter.com/xgHV7GLXwE
— Asbjørn Lindsø (@asbjornlindso) May 4, 2017
.@BuskCbk indvier genanvendelsesudstillingen i @DanskIndustri på #plastdag17 med fokus på #cø pic.twitter.com/CezfE2DqXl
— Kirsten Eg Jensen (@eg_kirsten) May 4, 2017
Letbæk Plast forsøger at disrupte stilladsbranchen ved at erstatte metalforankringer med plast, der kan genanvendes. #plastdag17. #dkgreen pic.twitter.com/QIm0799ODG
— Plastindustrien (@plastindustrien) May 4, 2017
#upcycling i stedet for #recycling er bare et af budskaberne fra Letbæk Plast på årets #Plastdag17. #CØ #dkgreen #dkpol #dkbiz
— Rune Djurhuus (@RuneDjh) May 4, 2017
Medlemmer er også på banen
Det seneste tid har også flere personer fra Plastindustriens medlemskare taget Twitter til sig. Her et par eksempler på tweets fra medlemmer:
#plastdag17 AVL har lige fået Plastprisen 2017 og vi er så stolte pic.twitter.com/sw0nVuKFxE
— Franz Cuculiza (@FranzCuculiza) May 4, 2017
Schoeller Plast udstiller genanvendte råvarer og produkter på #plastdag17 #dkgreen #cirkulærøkonomi i @DanskIndustri hus pic.twitter.com/cwK9DDVZh3
— Jan Bybjerg Pedersen (@JanBybjerg) May 4, 2017
Mange besøgende! Gode emner! Super @T_Drustrup og teamet #plastdag17 … Full support from @BASFPerforMatls … pic.twitter.com/2HKsAtY6m2
— Mark Meier (@markw_meier) May 4, 2017
Har været til #Plastdag17 i Kbhs centrum. Fantastiske netværksmuligheder og flot udsigt. Det skal man bare gentage næste år! pic.twitter.com/KCMwLdjOQ0
— Przemysław Piela (@PrzemyslawPiela) May 4, 2017
Tweets skaber dialog
Et eksempel på et oplæg, der satte gang i Twitter-interaktionen, var da Jonas Engberg fra IKEA fortalte om møbelvirksomhedens grønne ambitioner. Her videreformidlet af to fra Plastindustriens kommunikationshold.
.@Jonas_Engberg: Vi skal turde gå fra en #lineær til en #cirkulær tilgang i @plastindustrien og #dkbiz.#Plastdag17 pic.twitter.com/AcZuRJ82Mw
— Rune Djurhuus (@RuneDjh) May 4, 2017
IKEA laver kommunespecikke løsninger til affaldssortering i genbrugsplast. Fint, men lad os nu få ensartede kriterier i hele DK! #plastdag17 pic.twitter.com/t8G1VuTJTG
— Asbjørn Lindsø (@asbjornlindso) May 4, 2017
Danmarks Naturfredningsforening, som var til stede på dagen, gav undervejs også deres indspark med.
#plastdag17 @Jonas_Engberg #ikea @DanmarksNatur siger ja tak til et farvel med brug og smid væk kultur. pic.twitter.com/6jAkZXuDEC
— Sine Beuse Fauerby, (@SineBeuse) May 4, 2017
Cirkulær økonomi kom på Twitter-kortet
Årets tema, “Cirkulær Økonomi – Fra Buzzword til Business”, gik i det hele taget klart igennem på Twitter, ligesom mange af dagens budskaber også gjorde. Eksempelvis havde John Sommer fra MT Højgaard et klart budskab med:
Konkret business case fra @MTHoejgaard viser mulig besparelse på 36 mio kr ved at tænke cirkulært, siger @john_sommer_1 #Plastdag17 #dkbyg pic.twitter.com/GyAFTkmFv0
— Plastindustrien (@plastindustrien) May 4, 2017
Franz Cuculiza er dagligt medejer af Aage Vestergaard Larsen A/S. I dagens anledning var han dog repræsentant for Regeringens Advisery Board om bæredygtighed, og han skar ligeledes klart igennem med sine budskaber.
.@FranzCuculiza til #Plastdag17: Store gevinster for @plastindustrien ved #CØ.#dkbiz #dkpol #dkgreen pic.twitter.com/STb22LvpIB
— Rune Djurhuus (@RuneDjh) May 4, 2017
Plast kan erstatte andre materialer med en positiv miljøeffekt! siger @FranzCuculiza #Plastdag17
— PVC Rådet (@PVCinformation) May 4, 2017
.@FranzCuculiza: Der er potentiale for 13.000 nye danske arbejdspladser, hvis vi tænker mere cirkulært i vores samfund. #dkbiz #plastdag17 pic.twitter.com/jQwBHN6yhR
— Plastindustrien (@plastindustrien) May 4, 2017
.@FranzCuculiza: Vi skal som plastbranche indstille os på at tænke cirkulært, da vores omverden forventer det af os. #plastdag17 #dkgreen pic.twitter.com/Rwg4InUHy4
— Lars H. Friis Farsøe (@LarsHFF) May 4, 2017
Vindere blev også hyldet
Det var dog ikke kun de rent faglige indspark, som prægede Twitter i dagens løb. #Plastdag17 blev således også brugt til at annoncere nominerede til og vindere af Plastprisen.
.@s_ulstrup præsenterer de 5 nominerede til Plastprisen, der bliver uddelt lige om lidt. Medlemmerne har stemt. #Plastdag17 pic.twitter.com/4Dc2tRjUnW
— Plastindustrien (@plastindustrien) May 4, 2017
… En ære, som i sidste ende tilfaldt Aage Vestergaard Larsen A/S for deres store arbejde indenfor plastgenanvendelse.
Og vinderen af Plastprisen 2017 er… #plastdag17 #cirkulærøkonomi #dkgreen pic.twitter.com/9VwPZ89YfF
— Plastindustrien (@plastindustrien) May 4, 2017
Vi er kun lige startet
Medier som Twitter er kommet for at blive. Derfor ønsker vi i Plastindustrien også fremover at udnytte de gyldne muligheder, der ligger online på medier som Twitter og LinkedIn.
Det er en rigtig god mulighed for medlemmerne til at øge deres synlighed. Overvej derfor, om du skal være en del af debatten til vores kommende arrangementer.
Allerede på årets folkemøde på Bornholm vil vi her i Plastindustrien i hvert fald gøre vores for at være til stede på Twitter. Hvad enten du kommer eller ej, så følg med på #fmdk fra d. 15.-18. juni.