Plastdagen 2017

PlastBlog: Plastdagen 2017 i Twitter-gennembrud

Det var ikke kun de skarpe oplæg og det rekordhøje deltagerantal, der satte rammen for succesen til årets Plastdag. Også på de sociale medier blev rammerne sprængt. Vores nye kommunikationsstudent Rune Djurhuus Andersen har kigget nærmere på, hvad der skete på Twitter under hashtagget #Plastdag17.

Del:

Hvad end det gælder den daglige kommunikation eller debatten til de forskellige arrangementer, så kan man ikke komme uden om, at dialogen er rykket online til sociale medier som Twitter.

Det var noget, der for alvor kunne mærkes til dette års Plastdag, som blev afholdt d. 4. maj i Industriens Hus. Plastindustrien havde i år gjort ekstra meget ud af også at tage dagens vigtige diskussioner op på de sociale platforme. Det skete under hashtagget #Plastdag17.

Ideen var, at Twitter skulle fungere som en naturlig forlængelse af emner, diskussionspunkter og oplæg undervejs på dagen. Det må siges at være lykkedes:

Analyse-servicen Keyhole vurderer således, at hashtagget #Plastdag17 er blevet set af over 40.000 personer på Twitter!

Rune Djurhuus Andersen, kommunikationsstudent i Plastindustrien

Stor udvikling i forhold til 2016

At der er sket en stor udvikling på området bliver også tydeligt, hvis man sammenligner med Plastdagen 2016.

Hvor der i alt kom 23 indlæg med hashtagget #Plastdag16 sidste år, er antallet af indlæg på Twitter under #Plastdag17 i år nået op på hele 293, fordelt over 42 Twitter-brugere.

Den store aktivitet betød, at dagsordenen i lange perioder af dagen var blandt de mest debatterede i Danmark, som illustreret her:

Den store aktivitet blev også bemærket af Stefan Bøgh-Andersen fra Overskrift.dk – en virksomhed der monitorerer de sociale medier i Danmark:

 

Budskaberne når langt ud

En af de store fordele ved Twitter er, at man med små beskeder på 140 tegn kan få sine budskaber ud til rigtig mange personer – og også til dem, der er ikke var med på dagen.

I stedet for at nøjes med årets 250 deltagere, kan man altså nå rigtig mange. Det var der flere, der fik udnyttet. Se bare et udpluk fra et par af dagens indslag herunder.

Medlemmer er også på banen

Det seneste tid har også flere personer fra Plastindustriens medlemskare taget Twitter til sig. Her et par eksempler på tweets fra medlemmer:

Tweets skaber dialog

Et eksempel på et oplæg, der satte gang i Twitter-interaktionen, var da Jonas Engberg fra IKEA fortalte om møbelvirksomhedens grønne ambitioner. Her videreformidlet af to fra Plastindustriens kommunikationshold.

Danmarks Naturfredningsforening, som var til stede på dagen, gav undervejs også deres indspark med.

Cirkulær økonomi kom på Twitter-kortet

Årets tema, “Cirkulær Økonomi – Fra Buzzword til Business”, gik i det hele taget klart igennem på Twitter, ligesom mange af dagens budskaber også gjorde. Eksempelvis havde John Sommer fra MT Højgaard et klart budskab med:

Franz Cuculiza er dagligt medejer af Aage Vestergaard Larsen A/S. I dagens anledning var han dog repræsentant for Regeringens Advisery Board om bæredygtighed, og han skar ligeledes klart igennem med sine budskaber.

Vindere blev også hyldet

Det var dog ikke kun de rent faglige indspark, som prægede Twitter i dagens løb. #Plastdag17 blev således også brugt til at annoncere nominerede til og vindere af Plastprisen.

… En ære, som i sidste ende tilfaldt Aage Vestergaard Larsen A/S for deres store arbejde indenfor plastgenanvendelse.

Vi er kun lige startet

Medier som Twitter er kommet for at blive. Derfor ønsker vi i Plastindustrien også fremover at udnytte de gyldne muligheder, der ligger online på medier som Twitter og LinkedIn.

Det er en rigtig god mulighed for medlemmerne til at øge deres synlighed. Overvej derfor, om du skal være en del af debatten til vores kommende arrangementer.

Allerede på årets folkemøde på Bornholm vil vi her i Plastindustrien i hvert fald gøre vores for at være til stede på Twitter. Hvad enten du kommer eller ej, så følg med på #fmdk fra d. 15.-18. juni.