I år er det 50 år siden, at Dudek Plast A/S blev stiftet. I dag har virksomheden skiftet navn til Gerresheimer Værløse A/S, men opskriften på succes er stadigvæk at levere tabletbeholdere af høj kvalitet til pharmavirksomheder overalt i verden.
Lidt uden for Værløse – nord for København – ligger en vaskeægte eksportsucces, der i år fylder rundt. Det er nemlig 50 år siden, at værktøjsmageren Peter Dudek stiftede Dudek Plast A/S.
I dag bliver virksomheden drevet under koncernnavnet Gerresheimer Værløse A/S, men virksomhedens DNA har ikke ændret sig af den årsag.
Det fortæller Niels Düring, der i dag sidder for bordenden med en titel af ’Head of Plastic Packaging’:
– Vi er meget bevidste om, at vores grundlæggende styrker er, at vi kan levere produkter af høj kvalitet samtidig med, at vi yder kunderne en rigtig god service. Derudover er vi også meget konkurrencedygtige, når det handler om at producere effektivt. Det er vore dygtige og engagerede medarbejdere der gør forskellen. Sådan har det været i 50 år, og det bliver vi ved med at bygge ovenpå.
I anledningen af virksomhedens 50 års jubilæum er der taget taget initiativ til at udgive en lille bog om virksomhedens historie.
Den historiske ballast spiller nemlig en stor rolle i virksomhedens dagligdag:
– Vi søger hele tiden at forbedre virksomheden og at starte nye projekter op. Derfor er det vigtigt at huske på, hvor vi kommer fra. Ellers kan vi jo ikke vide i hvilken retning, vi skal bevæge os i. Derudover er vores jubilæum også en god anledning til at markere, hvordan Peter Dudeks entreprenørånd i dag er skyld i en dansk eksportsucces, fortæller Niels Düring.
Døren til det japanske marked blev sparket ind
Hele 95% af virksomhedens produktion af plastbeholdere og låg bliver eksporteret, og blandt de store aftagere er lande som Japan og Tyskland. At sparke døren ind til det japanske marked var imidlertid ikke let arbejde, da japanere stiller ualmindeligt høje krav til kvalitet, hygiejne og sporbarhed. Men udfordringen var med til at skærpe virksomhedens kvalitetsniveua, såvel som konkurrenceevne:
– Da virksomheden for 30 år siden forsøgte at bryde igennem på det japanske marked, blev vi virkelig udfordret på en lang række parametre, men både dengang og i dag har det vist sig at være en stor fordel for os. Når vi er i stand til at leve op til japanernes meget detaljerede produktkrav om bl.a. dokumentation og hygiejne, så er det nemlig også langt nemmere at begå sig på andre eksportmarkeder, forklarer Niels Düring.
Gerresheimer Værløse A/S har igennem virksomhedens 50-årige historie fokuseret på produktion af farmaceutiske tabletbeholdere til eksportmarkedet. Virksomheden sælger disse produkter under navnet DUMA.
I dag sælger virksomheden til kunder i stort set alle dele af verdenen. Niels Düring forudser, at virksomheden i fremtiden kommer endnu tættere på de mange globale kunder:
– Der er i øjeblikket mest efterspørgsel på vores standardprodukter, men jeg regner med, at de kundespecifikke produkter kommer til at fylde langt mere i regnskabet fremover. Når vores kunder skifter fokus, så er det vigtigt, at vi også er parate til at videreudvikle os. Som tingene ser ud lige nu, så forventer jeg, at der er gode muligheder for vækst i de kommende år.