Landet med den fjerde dyreste Big Mac er ikke for alle

Ikke-kategoriseret

De underlæggende vækstrater gør, at Brasilien kan være interessant at kigge mod for danske plastvirksomheder. Nogle vil dog have væsentligt nemmere ved at få succes end andre, forklarer DIBD’s danske direktør i Sao Paulo.

Del:

Af Asbjørn Lindsø, Plastindustrien

-Brasilien er ikke for alle, slår direktør for DIBD i Brasilien Per Lerdrup Olsen fast. Og det der flere grunde til.

Modsat hvad mange måske tror, så er Brasilien ikke noget billigt land. Brasilien ligger nummer fire på det såkaldte Big Mac-indeks, som The Economist udarbejder hvert år. Det er en plads højere end Danmark. Brasilien er dermed det fjerde dyreste sted i verden at købe den berømte McDonald’s-burger, der som bekendt består af de samme råvarer verden over.

-Placeringen på Big Mac-indekset siger noget om, at Brasilien generelt er et dyrt land at være i, forklarer Lerdrup Olsen og siger videre:

– Det afspejler sig i lønningsniveauet. Ufaglært arbejdskraft er billig, men skal du have specialister bliver det hurtigt dyrt – meget dyrt. De bedste folk er næsten ikke til at købe for penge. Særligt hvis de også skal kunne engelsk.

Det kan selvfølgelig være et problem, men kan også være med til at give nogle danske virksomheder en fordel, mener Lerdrup Olsen:

-Automatiseringen i Brasilien er slet ikke så langt fremme som i Danmark. Danske produktionsvirksomheder med et højt automatiseringsniveau har derfor et plus i forhold til deres konkurrenter i Brasilien, fordi de kan begrænse udgifterne til løn, hvis de kan omsætte deres know how til de brasilianske forhold.

Levér til det brasilianske hjemmemarked

De senere år har mange danske virksomheder etableret sig i fx Kina og Østeuropa primært på grund af lave produktionsomkostninger og med henblik på eksport af produkter. Det høje lønniveau betyder, at det ikke er derfor man skal kigge mod Brasilien. Per Lerdrup Olsen forklarer

-Brasilien er attraktivt på grund af det brasilianske hjemmemarked. Byggebranchen er i voldsom vækst. Det samme gælder medico-, olie- og gasindustrien. Og så gør den hastigt voksende middel- og overklasse, at der er en generel stor efterspørgsel på mange typer af forbrugsgoder.

-I virkeligheden er det jo ikke så meget anderledes end i Danmark: Det handler om at have en god idé – at have et produkt, som der er efterspørgsel på. I Brasilien har du jo så bare fordelen af, at de underliggende vækstrater er med til at gøre det nemmere for dig at tjene penge på den gode idé, fortæller Lerdrup Olsen.

Læs resten af nyheden under annoncen…###REKLAME###

Korruption – men ikke mellem virksomheder

Korruption er et problem i Brasilien, men ikke virksomhederne i mellem.

-Korruption er almindeligt – men næsten kun når det handler om aftaler med det offentlige. Hvis din virksomhed primært arbejder business to buiness, vil korruptionen derfor ikke være et problem. Befinder du dig derimod i en niche, hvor dit kundegrundlag primært vil være i den offentlige sektor, så vil du få det svært i Brasilien. I så fald skal det helst være som underleverandør til en brasiliansk virksomhed, der tager hovedenterprisen, forklarer direktøren for DIBD’s brasilianske afdeling.

Han påpeger også, at det brasilianske bureaukrati vil gøre det meget vanskeligt for små virksomheder at få fod inden for:

-Vil du i gang i Brasilien, så skal du regne med, at ikke at have nogen indtægter det første års tid, fordi der først skal hentes godkendelser til alt mellem himmel og jord. Det kræver en vis finansiel robusthed, som kun de færreste små virksomheder besidder, siger Lerdrup Olsen.

Du kan læse mere om DIBD’s services i Brasilien på www.dibrasilien.dk.