“Den offentlige debat om plast lagde heftigt fra land i det nye år. Et kig ind i krystalkuglen vidner da også om, at der bliver bølgegang og skumsprøjt i debatten i resten af året” – Thomas Drustrup, adm. direktør i Plastindustrien.
Nedenstående leder af Thomas Drustrup (adm. direktør i Plastindustrien) er fra Magasinet Plast nr. 1/2020:
Den offentlige debat om plast lagde heftigt fra land i det nye år. Januar måned har således været fyldt med fokus på emner som klimapartnerskaber, tredobling af afgifter på plastposer og kortlægning af plastaffald i den danske natur.
Et kig ind i krystalkuglen vidner da også om, at der bliver bølgegang og skumsprøjt i debatten i årets resterende 11 måneder. Det gør dog ikke noget, når der er mange interessante tiltag forude.
På den korte bane kan vi forvente, at regeringen kommer med et udspil til en ny affaldsplan. Miljøstyrelsen har så småt løftet sløret for, at der skal ske en strømlining af den nationale husstandsindsamling af plastaffald. Dog ved vi endnu ikke, hvordan ordningen kommer til at se ud i praksis.
Hvor ’forpligtende’ bliver strømliningen egentlig for de kommunale affaldsselskaber? Og vil regeringen overveje at bruge anledningen til at reformere affaldsstrukturen for at gøre det mere attraktivt for virksomheder at investere i sorterings- og genanvendelsesanlæg i Danmark? Det er nogle af de spørgsmål, som vi ser frem til at få svar på.
På den lidt længere banen har regeringen varslet en ’plasthandlingsplan 2.0’, som over en bred kam skal fremme genbrug og genanvendelse samt forebygge plast i naturen.
Den opgave kan man gribe an på rigtig mange måder, og vi derfor helt sikkert spille konstruktivt ind både før, under og efter tilblivelsen af den nye plan.
Ny strategi og stor kommunikationskampagne venter rundt om hjørnet
I vores egen foreningsmæssige ’andedam’ ser vi frem til at kunne præsentere en ny strategi, der bliver offentliggjort umiddelbart forud for Plastdagen, som i år bliver afholdt den 28. maj i Industriens Hus.
Vi går i øjeblikket igennem en grundig strategiproces, hvor vi får gode indspark fra både medlemmer, eksterne samarbejdspartnere (brancheorganisationer, NGO’er, politikere osv.) og fra sekretariatets medarbejdere.
Selvom vi endnu ikke er i mål med de endelige formuleringer i strategien, tør jeg godt afsløre, at vi overordnet set fortsætter vores proaktive måde at arbejde med den grønne omstilling på – også selvom der sjældent findes hurtige og lette løsninger, når det gælder miljø og klima, ligesom vi også holder fokus på innovation og uddannelse.
Til sidst vil jeg gerne fremhæve, at vi i løbet af april lancerer en ekstraordinær kommunikationskampagne, hvor vi slår et gedigent slag for plastens image.
Vi kommer til at kommunikere i både trykte og digitale medier, og vores hovedbudskab er, at plast er en uundværlig del af hverdagen, men at vi naturligvis skal bruge vores ressourcer med omtanke.
Plastdebatten er simpelthen blevet alt for sort/hvid, og vi håber, at kommunikationskampagnen kan være med til at skabe de nødvendige nuancer. I den sammenhæng håber jeg også meget, at hele den danske plastbranche har lyst til at støtte op om kampagnen, når vi først sætter sejl.
Konklusionen på kigget i krystalkuglen er med andre ord, at 2020 bliver endnu et begivenhedsrigt år på plastfronten.