Plus Pack: Fremtidens forbrugere og medarbejdere efterspørger bæredygtighed

Camilla Haustrup Hermansen, direktør for forretningsudvikling og marketing samt medejer i Plus Pack A/S, ses her til Plastdagen 2019, hvor hun præsenterede virksomhedens ambitiøse strategi for bæredygtig produktion.

Da FN’s Verdensmål blev vedtaget i 2015, satte de en ny ramme for Plus Packs mangeårige arbejde med miljø og bæredygtighed. For Camilla Haustrup Hermansen, direktør for forretningsudvikling og medejer af Plus Pack, falder det i virksomheders lod at tage et ansvar for at arbejde for bæredygtigt forbrug og produktion. Omstillingen til en cirkulær økonomi rummer oven i købet et enormt innovationspotentiale, fremhæver hun.

Del:

Ifølge Camilla Haustrup Hermansen, direktør for forretningsudvikling i Plus Pack, bør alle virksomheder stille spørgsmålet – hvordan kan vi gøre en reel forskel i verden?

At omstille til bæredygtig produktion handler om ledelsesmæssigt at sætte sig et mål, lave en plan og følge systematisk op på den, forklarer hun. Og så kan det svare sig at være ambitiøs og modig.

Camilla Haustrup Hermansen stod i spidsen for at integrere Verdensmålene for bæredygtig udvikling i emballagevirksomhedens strategi. I samme ombæring formulerede hun visionen om at levere 100 procent genanvendelige løsninger uden CO2-aftryk inden 2030.

– Da SDG’erne (red. Verdensmålene) blev vedtaget i 2015, blev vi inspireret af ambitionsniveauet i den globale aftale mellem alle verdens lande og nødvendigheden i, at virksomheder verden over bidrager til realiseringen af den, fortæller Camilla Haustrup Hermansen, som også blev hædret med Plastprisen 2019 for indsatsen.

Lad fakta være et trumfkort i plastdebatten

For mange er plastemballage blevet et symbol på et voksende forbrug og en ikke-eksisterende affaldshåndtering i andre dele af verden.

Skal virksomheder i mål med grønne visioner, og skal plast anerkendes som en værdifuld ressource, er der behov for nogle større strukturelle ændringer, mener Camilla Haustrup Hermansen:

– Det gode er, at vi rent faktisk kan indrette vores samfund, så vi mindsker affald og genbruger og genanvender ressourcer i langt højere grad end i dag. Vi ved også, at hvis genanvendelsen skal øges, så kræver det færre materialer og en ensretning og tilpasning af vores nuværende affaldssystem.

En plastdagsorden, der er præget af følelser frem for fakta, er ifølge Camilla Haustrup Hermansen bekymrende.

Hun kan frygte, at det vil få emballagebranchen til at jagte de kortsigtede løsninger, som forbrugere efterspørger – på trods af, at de nødvendigvis ikke er mere bæredygtige og risikerer at flytte problemerne over i andre materialekategorier.

– Som producent af emballage, herunder også i plast, har vi – og vores kunder – et stort ansvar for at stå fast, så at sige, overfor forbrugerne i denne agenda og dele den faglige viden, vi har, og som bør basere sig på fakta. Vi er nødt til at tage ansvar for de løsninger, som reelt er de mest bæredygtige på den korte bane, men også på den lange bane.

Designovervejer spiller en stor rolle i Plus Pack, og der bliver gået grundigt til værks. Her er det Camilla Haustrup Hermansen og hendes team, der er i gang med at udvikle ny emballage, hvor øget bæredygtighed er afgørende.

Fra grøn strategi til konkret handling

Plus Pack foretager løbende tiltag for at blive mere bæredygtig. De har investeret i ny teknologi i fabrikken, som kan sortere produktionsscrap i de mange forskellige plastfraktioner, der sikrer øget værdi i genanvendelsen af materialerne. Samtidig tester og afprøver Plus Pack langt flere materialer end tidligere for at øge cirkulariteten.

Nogle materialer udfases, mens Plus Pack samarbejder med både leverandører og markedspartnere for at udvikle nye løsninger. Det er uundgåeligt at gå denne vej, og det fordrer nytænkning og innovation, mener Camilla Haustrup Hermansen:

– Som virksomhedsleder er man nødt til at lade sig on-boarde personligt på bæredygtighedsagendaen og gøre op med sig selv, om man reelt tror på, at verdens udfordringer kræver en gentænkning af sin forretningsmodel eller ej. Hurtigere. Husk at fremtidens forbrugere og medarbejdere forventer, at vi tager et ansvar.

Hun uddyber afslutningsvis:

– Det er afgørende, at den enkelte virksomhed forstår sin rolle i værdikæden og afklarer, HVORDAN de kan, og ikke kun OM de kan, påtage sig en endnu større forandringsrolle i den grønne omstilling.