Det kræver en langvarig indsats at nuancere plastens offentlige image. Derfor fortsætter Plastindustriens kommunikationskampagne ’Realistisk om plast’ i 2022.
Næsten 4 millioner danskere er allerede blevet digitalt eksponeret for Plastindustriens kampagne ’Realistisk om plast’ i løbet af de seneste par år.
Der er dog stadigvæk brug for, at plastbranchen kommunikerer i øjenhøjde med befolkningen, og det er årsagen til, at kampagneindsatsen forsætter i 2022.
Lars Hall Bæk Farsøe, forhenværende kommunikationschef i Plastindustrien og tovholder på kampagnen, forklarer:
– Siden kampagnen blev lanceret er vores film, animationer, annoncer osv. blevet set utroligt mange gange. Vi kan tydeligt se, at danskerne er interesserede i at få mere indsigt i plastområdet, da vi får godt med kliks på vores digitale produkter og mange kommentarer på vores profiler på de sociale medier. Plastdebatten bliver dog ikke fundamentalt ændret med et snuptag.
Han uddyber:
– Det er et langt sejt træk at blive ved med at nuancere plastdebatten, og det er også årsagen til, at kampagnen fortsætter. Vi genudgiver i år derfor en række videoer med vores talspersoner og medlemsvirksomheder, som viser, hvilke fordele plasten giver, og hvordan vi arbejder med at løse forskellige miljø- og klimamæssige udfordringer.
Der bliver dog også tilføjet nyt indhold til kampagnen bl.a. i form af en videreudvikling af konceptet ’Den varme plaststol’, hvor Plastindustrien stiller op og svarer på kritiske spørgsmål og kommentarer.
Her vil brugere på Facebook og Instagram støde på en videorække – såkaldte ’stories’ – som bl.a. omhandler temaer som det franske emballageforbud, plast i havet og genanvendelse.
Derudover vil undervisningsspillet ’Tjek på plast’ også blive opdateret i takt med, at der kommer feedback fra lærere og virksomheder, som har anvendt det i praksis.
Eksklusiv adgang til kampagneindhold
Lars Hall Bæk Farsøe, forhenværende kommunikationschef i Plastindustrien, opfordrer til, at branchens virksomheder fortsat bakker op om kampagnen ved at dele indholdet via egne platforme:
– Jeg har været meget positivt overrasket over i hvor høj grad, at virksomhederne har brugt kampagneelementerne – fx som indhold på deres hjemmesider og LinkedIn-profiler. Den opbakning er guld værd, da det er med til at få budskaberne ud til endnu flere. Jeg håber meget, at der også bliver taget godt imod det nye indhold.
Medlemmer af Plastindustrien har eksklusiv adgang til at downloade film, animationer og grafikker fra kampagnen via den digitale indholdshub. Kontakt kommunikationskonsulent Christine Hoeg Hanson (chh@plast.dk) for mere information.