Da coronakrisen ramte i foråret, stod de danske plastvirksomheder overfor en lang række ændringer og svære beslutninger. Vi har spurgt tre af vores medlemmer, hvordan COVID-19 har påvirket dem.
Coronakrisen har haft store konsekvenser i alle samfundet afkroge, og plastbranchen er ikke nogen undtagelse.
De tre virksomheder ENGEL, Chem-Trend og Controlled Polymers sætter her ord på, hvilken betydning coronakrisen har haft, og hvad de forventer af det kommende år.
ENGEL: En rutsjebanetur
Hos maskinproducenten ENGEL var det i starten af landets nedlukning vanskeligt. Både grundet den indlysende manglende erfaring fra lignende situationer, men også fordi de enkelte europæiske lande håndterede situationen på hver sin måde, forklarer Jens Thor Hansen, adm. direktør i ENGEL:
Vi brugte vores brancheorganisation Plastindustrien og i særdeleshed Maskin- og Værktøjssektionen, hvor vi havde en del Teams møder for at hjælpe hinanden med, hvilke hjælpepakker og værktøjer såsom hjemmearbejde, værnemidler osv., vi kunne bruge.
Coronakrisen havde i foråret direkte konsekvenser for ENGEL.
– Første kvartal i vores regnskabsår (apr.-jun. 2020) var lidt af en katastrofe, dels fordi vores serviceteknikkere ikke måtte komme ind hos flere af vores kunder, og dels fordi ENGEL blev nødt til at lukke hovedfabrikkerne i Østrig i fire uger pga. et lokalt hot spot, fortæller Jens Thor Hansen, adm. direktør i ENGEL.
Til gengæld har salgsafdelingen haft relativt travlt i hele perioden, og ENGEL forventer et bedre salgsresultat for det samlede år end planlagt.
– Ikke overraskende er der vækst inden for det medicintekniske område, men også mange af vores kunder inden for teknisk støbning har haft godt gang i aktiviteterne. Det er jo meget glædeligt og lidt overraskende.
Jens Thor Hansen, adm. direktør i ENGEL, siger afslutningsvis:
– Vi kan ikke komme uden om, at der har været mange bekymringer, siden det hele startede midt i marts. Så det er med stor glæde, at vi kan sige, at vi er kommet igennem krisen – indtil nu – uden at skulle afskedige nogen, takket være hjælpen fra lønkompensationspakken. Generelt set er forventningen i dag nok mere positiv for fremtiden, end den var før sommerferien.
Controlled Polymers: Corona er en del af ’gamet’
Controlled Polymers i Ribe har i store træk set sig fri for direkte påvirkning af coronakrisen, fortæller André Rosendahl, Sales & Development:
– Selvfølgelig har nogle af vores kunder haft det sværere end andre, hvilket har påvirket os. Men andre har haft ekstra travlt eller har slet ikke været påvirket, og over hele perioden har de opvejet hinanden.
En central forandring hos Controlled Polymers har været, at rejseaktivitet i forbindelse med kundebesøg og messer er faldet til et minimum, ligesom at virksomheden internt har taget mange forholdsregler for at undgå smittespredning.
Ifølge André Rosendahl, Sales & Development hos Controlled Polymers, har virksomhedens interne forandringer og nye ejerforhold bevirket, at han generelt har positive forventninger til det kommende år:
– Vores virksomhed er ude på en meget spændende rejse med mange både udfordrerne og sjove opgaver, som vi skal klare som et team. Coronakrisen vil fortsat være en ubekendt faktor for os alle, og den trækker mørke skyer noget længere, end de fleste nok have håbet på og regnet med i foråret. Men det er en del af ”gamet” lige nu, så det må vi få det bedste ud af.
Chem-Trend: En stor omstilling
Hos Chem-Tend gik de første måneder med at omstille til den nye situation, fortæller Jonas Ejlertsen, Country Manager Nordic i Chem-Trend:
– Chem-Trend har lige som mange andre virksomheder været meget ramt af COVID-19. Særligt i starten, hvor salget af vores produkter faldt – men også fordi vi ikke kunne besøge vores kunder og hjælpe dem med at optimere brugen af vores slipmidler. Han uddyber:
Vores egen produktion har arbejdet igennem hele perioden, og det har været vigtigt for os at opretholde vores normale leveringstid til vores kunder.
Kundekontakt er essentielt hos Chem-Trend, som hurtigt opdagede, hvor meget skulle – og kunne – klares via en online forbindelse. Selvom det var svært at forestille sig i begyndelsen, fortæller Jonas Ejlertsen, Country Manager Nordic i Chem-Trend:
– Da det første møder med kunder blev ændret til et telefonmøde med et kinesisk ejet firma, var jeg en smule skeptisk – men det har vist sig at være det helt rigtige. Det er positivt at opleve, hvor omstillingsparate vi er, og hvor hurtigt folk fx har taget brugen af digitale møder til sig.
Chem-Trend forventer, at coronakrisen vil medføre, at flere nordiske virksomheder i den kommende tid vil afsøge muligheden for insourcing og øget automatisering. Desuden lyder forventningen til 2021, at vi i samfundet fortsat kommer til at leve med et vis smittepres, og at dette vil præge virksomhedens salg.