Kæmpe kommunikationskampagne skal vise plasten fra sin bedste side

Plastindustrien har bl.a. optaget en film, der skal indgå i en bred plastkampagne rettet primært mod forbrugerne.

Den almindelige forbruger skal have mere viden, og debatten om plast skal være mere realistisk. Kampagnelanceringen er pga. coronavirus udskudt til efter sommerferien.

Del:

Af Anne Ristorp Kraufeldt, Magasinet Plast

Til foråret giver ordet plast genlyd over hele Danmark, men det kommer for en gangs skyld ikke til at handle om plast i havet: Plastindustrien bruger et ikke nærmere oplyst millionbeløb på den største kampagne nogensinde for at bringe nuancer ind i den ofte sort/hvide plast-debat.

Kampagnen skal indeholde en bred pallette af kommunikationsinitiativer og retter sig primært mod forbrugerne, blandt andet med film på de sociale medier, outdoor-reklamer, printreklamer, animationsfilm, casevideoer fra Plastindustriens medlemmer, befolkningsundersøgelse og et digitalt dilemmaspil.

Målet er at vise plasten som en vigtig del af et moderne samfund og samtidig få skabt en mere realistisk og nuanceret offentlig debat om plast…

– Vi oplever, at den almindelig danske forbruger i stigende grad har en holdning til plast på den ene eller anden måde. Desværre oplever vi også, at plastdebatten ofte bliver meget sort/hvid. Vi synes derfor, at det er værd at bruge midler på informere og starte en mere frugtbar dialog om plastens muligheder og udfordringer, forklarer kommunikationschef Lars Friis Farsøe.

Forbrugerne er målet

Forbrugerne er et vigtigt kommunikationsmål for Plastindustrien, fordi sortering, forbrug og genanvendelse ofte afhænger af forbrugerens adfærdsmønstre.

Kort sagt ønsker Plastindustrien ikke, at forbrugeren fravælger produkter på grund af plastdebattens ofte fejlbehæftede karakter.

– Der findes en plastnegativ slagside i debatten, og vi har behov for at synliggøre, hvor megen nytte et moderne samfund har af plast. Jeg er flere gange stødt på udtalelser, specielt på de sociale medier, om, at plast bør forbydes. Det ser jeg som en følge af uvidenhed. Derfor skal vi have startet en dialog med forbrugerne om, hvorfor det i mange sammenhænge giver rigtig god mening at bruge plast, siger Lars Friis Farsøe, der er i gang med optagelserne til en reklamefilm, hvor en familie vil udfase al plast fra dagligdagen. Hvilket selvfølgelig ikke er muligt uden blandt andet at undvære sit høreapparat, sit gamingudstyr, sin fødevareemballage, sin astmaspray og sin cykelhjelm.

– Vi gør det med et glimt i øjet, men i høj grad for at give en forståelse af, at plast er kommet for at blive. Og at der oftest ikke findes reelle alternativer, siger kommunikationschefen.

Vi gør det med et glimt i øjet, men i høj grad for at give en forståelse af, at plast er kommet for at blive. Og at der oftest ikke findes reelle alternativer, fortæller Lars Friis Farsøe, kommunikationschef i Plastindustrien.

Dilemmaspil

Plastindustrien vil desuden med et dilemmaspil udfordre forbrugerne ved at bede dem tage stilling til en række problemstillinger i plastdebatten. Blandt andet om brugen af emballage, der ofte er udskældt i en almindelig husholdning.

Emballage bliver nemlig et stort emne i kampagnen. Den almindelige forbruger skal have viden om den plast, der er ganske uundværlig og også ofte den mest bæredygtige løsning til en lang række produkter.

– En af de mest udskældte plast-produkter er emballage, specielt på fødevareområdet. Men hvad vil man helst: Have plast om agurken eller købe en agurk, der kun kan holde sig et par dage?, spørger Lars Friis Farsøe.

Medlemmerne bliver inddraget

Plastindustrien går med kampagnen ikke ind i en detaljeorienteret, politisk debat, dog berøres emner som ensretning af de kommunale affaldsordninger.

– Vi har ikke tænkt os at bruge kampagnen til at løfte så mange Christiansborg-specifikke dagsordener. Det findes der andre og bedre kommunikationskanaler til. Denne kampagne skal rette op på plastbranchens efterhånden ringe ry og gøre befolkningen stolte af, at vi har en industri i Danmark – og i borgernes egne lokalområder – der producerer solide produkter og skaber arbejdspladser. Vi, som alle andre, ønsker ikke plast i havene og i maven på havdyr. Derfor skal vi generelt have forbrugerne til at tænke over deres forbrug og over, hvordan de skiller sig af med deres affald, siger Lars Friis Farsøe.

Plastindustrien ønsker også at inddrage medlemmerne af Plastindustrien i kampagnen, ligesom medlemmerne kan drage fordel af et event-koncept, som kan bruges i virksomhederne.

Kampagnen går efter planen i efter sommerferien. Til Plastindustriens generalforsamling den 28. maj vil medlemmerne kunne opleve de mange initiativer, der er taget i forbindelse med den omfattende plastkampagne.