Dansk optimisme og grønne strømninger på K-messen 2019

Thomas Drustrup, adm. direktør i Plastindustrien, bød velkommen til en velbesøgt netværksreception for de danske deltagere på K2019.

I denne leder skriver Thomas Drustrup, adm. direktør i Plastindustrien: Bæredygtighed og genanvendelse var de altoverskyggende temaer på K2019, og det følger vi selvfølgelig op på til Netværksdagen 2019.

Del:

Leder til Magasinet Plast nr. 4 – 2019 – forfattet af Thomas Drustrup, adm. direktør i Plastindustrien.

K-messen 2019 (K2019) var en gigantisk størrelse med 3.330 messeudstillere og ca. 225.000 besøgende fra 165 forskellige lande.

Ikke desto mindre lykkedes det at få hilst på mange af de danskere, der havde taget turen til Düsseldorf, da jeg var afsted sammen med en delegation fra Plastindustriens sekretariat.

Vi prioriterede at besøge flest mulige stande med dansk repræsentation, og den gennemgående tilbagemelding var, at der havde været rigeligt med kvalificerede henvendelser, som forhåbentlig udmønter sig til resultater i ordrebogen.

Selvom der er flere tegn på, at det økonomiske opsving er ved at have nået sit foreløbige højdepunkt, så er min klare fornemmelse efter K2019, at der stadigvæk er god aktivitet i plastbranchen, og flere virksomheder havde da også taget flere medarbejdere med.

En anden positiv oplevelse på K2019 var den store opbakning til Plastindustriens netværksarrangement for danskerne på messen.  Vi har fået mange positive tilbagemeldinger om, at der bliver sat pris på et uformelt ’frirum’ i en travl messekalender – den succes regner jeg derfor med, at vi også gentager næste gang.

Vigtige temaer fra K2019 går igen på Netværksdagen 2019

Ikke overraskende var de altoverskyggende temaer på K2019 relateret til bæredygtighedsagendaen, hvorfor øget genanvendelse og mere cirkulær økonomi fyldte meget hos både udstillere og i de faglige oplæg på den store scene hos Plastics Europe.

De temaer følger vi selvfølgelig op på til vores egen Netværksdag 2019, som foregår den 28. november på Hindsgavl Slot (se det endelig program her).

Vi beskæftiger os bl.a. med, hvordan man kan agere rationelt i en ofte ophedet plastdebat, og vi zoomer også ind på, hvordan plastvirksomheder kan opnå konkurrencefordele ved at lade FN’s Verdensmål spille en større rolle i forretningsstrategien.

Nogle vil måske hævde, at ovenstående er temaer, som vi har taget op mange gange før. Dertil er kun at sige, at det er helt korrekt.